Naar de navigatie Naar de inhoud

Patiëntenpanel: unieke ervaring voor patiënt en huisarts

Geplaatst op 12 juni 2014 door - 8241 keer bekeken

Foto Patiëntenpanel: unieke ervaring voor patiënt en huisarts

Van tevoren was ik best gespannen. Een patiëntenpanel op locatie is sowieso een avontuur: komen er wel voldoende deelnemers opdagen? Zijn de patiënten allemaal uiterst tevreden, of krijgen we een leuke discussie? En nu moest ik naar het Amsterdamse gezondheidscentrum Watergraafsmeer, waar het veldwerk voor de vragenlijst ‘Door Cliënten Bekeken’ erg lang had geduurd. De huisartsen van het gezondheidscentrum hadden heel veel moeite moeten doen om voldoende respons te krijgen. Het verspreiden van uitnodigingen kwam ze de neus uit. Geen fijne binnenkomer.


Het panel start!
Gelukkig was het wél soepel gelukt om deelnemers voor dit panel te werven. Alles stond klaar, inclusief een paar lekkernijen met een goede balans tussen gezond (worteltjes en sap) en lekker (worst en kaas). Door wat te schuiven met stoelen lukte het om 13 mensen én enkele toehoorders van het gezondheidscentrum in één spreekkamer te passen. Na deze werkvorm was het ijs gebroken (‘neem nog een worteltje Sjaan, daar krijg je mooie ogen van!’) en kon het panel beginnen.

De extra waarde van patiëntverhalen
Voor een mooie tabel kun je mij midden in de nacht wakker maken. Mijn hart gaat sneller kloppen als er weer een schaalanalyse wordt aangekondigd. Maar de extra waarde van een patiëntenpanel staat voor mij als een paal boven water. Je hoort verhalen van patiënten die ze niét in een vragenlijst kwijt kunnen. En als ze die dan ‘live’ vertellen, dan komt het binnen.

Direct contact
Eén deelnemer aan het panel vertelde: ‘Vroeger was er veel meer afstand tot je dokter. Mijn man was in één keer overleden, en toen heb ik zo’n steun aan de dokter gehad, de eerste dag kwam hij uit zichzelf langs om te kijken hoe het met me ging. Dan krijg je een persoonlijke band.’ De ontroering die op dat moment tussen patiënten en dokters optrad, is hier niet uit te leggen. Dit voorbeeld geeft de waarde van een patiëntpanel in zijn essentie weer. Direct contact tussen patiënt en huisarts leidt tot een hele andere vorm van kennis en inzicht.

Zorgaanbieders, zorg óók voor reviews
Daarom ben ik een groot voorstander van verschillende methoden om de ervaringen van patiënten in beeld te krijgen. Dus zorgaanbieders: doe mee aan een gestandaardiseerde meting met een CQI, maar zorg óók voor reviews op ZorgkaartNederland. En combineer harde getallen met kwalitatieve informatie.

Die combinatie van methoden levert echte inzichten bij een zorgaanbieder op, maar ook emotie. En dat is een voorwaarde om te veranderen naar nog meer patiëntgerichtheid.

 

Peter van Linschoten
Directeur ARGO BV

 

 


Er zijn 4 reacties geplaatst

Welmoed | 2 juli 2014

Met instemming heb ik geconstateerd dat de NPCF problemen heeft met de beperkingen inzake het vinden van een andere huisarts, terwijl dezelfde NPCF vervolgens geen enkele interesse heeft ten aanzien van de vrije artsenkeuze.
Oftewel: kritisch als het gaat om het vinden van een andere huisarts, maar volstrekt kritiekloos als het gaat om het akkoord gaan met de toegewezen arts door hun zorgverzekeraar.
Een interessante ontwikkeling.

Linda Hoebe | 28 juni 2014

Als patiënt praat je met je huisarts.En de huisarts praat met jou als patiënt.
U weet wel, op het spreekuur. Of tijdens een huisbezoek,als je niet naar het spreekuur kunt komen. Rechtstreeks. Niet via welk digitaal medium dan ook.
Ik heb tientallen jaren de dezelfde huisarts gehad en wij kenden elkaar. Waren het vaak eens, maar net zo goed niet eens met elkaar.Zij opvolger idem dito.
En als je huisarts in dienst is van een gezondheidscentrum met een ambitieuze manager , die "spiegelgesprekken " wil en andere nonsens prik je daar doorheen.
Punt uit. Je bent zelf verantwoordelijk voor je gezondheid met advies en hulp van je huisarts, die jou in samenspraak met jou, eventueel verwijst naar een specialist.
En wat informatie betreft: Hier geldt het zelfde voor."Dokter, ik wil hier graag meer info over. Waar kan ik dat krijgen ?"
En laat je niet inpakken door geruis hieromtrent.

Linda Hoebe | 28 juni 2014

En ook deze man preekt voor eigen parochie, Vriendje van Zorgkaart Nederland.
Centjes, jammie jammie !
Alle verhaaltjes hier worden geschreven door types die werkzaam zijn in het brede spectrum van de Graaiers in de Gezondheidszorg, die via de Ziektekostenverzekeraars hun gelden binnen harken. Present !
"Van te voren was ik best gespannen"...Och arme.... zeker gespannen met betrekking tot de resultaten van het binnen harken ?

Joke van Galen | 14 juni 2014

Wat een ontdekking! Ik verbaas mij er steeds over dat de voor de hand liggende, simpele dingen, steeds opnieuw uitgevonden moeten worden. Een paar jaar geleden heb ik op verzoek van mijn huisarts mijn klacht op de mail gezet. Nooit een reactie (nog geen bedankje) teruggekregen. Maar even later kreeg ik wel een uitnodiging om deel te nemen aan een spiegelgesprek, waarbij cliënten/patiënten worden geïnterviewd/ hun verhaal kunnen doen en de zorgprofessionals er in een schil omheen zitten toe te horen (mogen niet meedoen aan het gesprek). Aan het eind van zo'n bijeenkomst krijgen professionals wel de gelegenheid om te vertellen wat ze met de verkregen informatie gaan doen, c.q. hoe dat hun dienstverlening gaat verbeteren.
Daarna leek alles weer gewoon zoals het was. Als cliënt/patiënt krijg je weinig informatie (tenzij je in de patiëntenadviesraad gaat). Mijn stelling is dat er in de eerste lijn hard wordt gewerkt, maar het ontbreekt aan (marketing)communicatie.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.