Naar de navigatie Naar de inhoud

Waar vind ik goede zorg die bij mij past?

Geplaatst op 9 december 2014 door - 2325 keer bekeken

Foto Waar vind ik goede zorg die bij mij past?

We hebben er een klein feestje van gemaakt bij Patiëntenfederatie NPCF. ZorgkaartNederland.nl bestaat vijf jaar. In vijf jaar tijd bezochten miljoenen mensen onze website op zoek naar adressen en informatie over kwaliteit van dokters, ziekenhuizen of andere zorgaanbieders. Er is behoefte aan informatie over de zorg, dat is duidelijk.

Mensen willen weten waar ze de zorg kunnen vinden die bij hen past. Ervaringen van anderen zijn daarbij een belangrijke bron van informatie. En dat geldt niet alleen voor de zorgsector. In de reiswereld zijn reviewsites bijvoorbeeld al helemaal ingeburgerd.

Zwemmen tegen de stroom in

Vijf jaar ZorgkaartNederland.nl betekent voor ons dat we regelmatig tegen de stroom in moesten zwemmen. De  weerstand was en is soms groot tegen een waarderingssite over dokters, tandartsen, apothekers, ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen. Wij begrijpen dat het lastig kan zijn voor zorgverleners om persoonlijk gewaardeerd te worden. Daarom borgen wij dat iedere waardering door een onafhankelijke redactie wordt getoetst en dat deze redactie altijd aanspreekbaar is voor zowel de patiënt als de zorgaanbieder.

Hoe objectief zijn die cijfers?

"Geen objectieve informatie", heb ik de afgelopen jaren vaak over de site te horen gekregen. Klopt die informatie wel? Hoe weten jullie of de patiënt die een waardering over mij achterlaat, ook echt door mij is behandeld?

Goede vragen. Wij controleren niet of een patiënt bij de dokter is geweest die hij met een waardering vereert. Maar waarom zou een patiënt een waardering plaatsen als hij niet bij een zorgverlener is geweest?  En ja, het zijn subjectieve waarderingen. Maar ieder verhaal is waardevol denken wij. En dat vinden veel zorgaanbieders ook. Zij krijgen via de waarderingen feedback over zaken die goed en zaken die minder goed gaan. Gratis verbeterinformatie noemen wij dat. Dat veel ziekenhuizen en andere instellingen dat ook vinden blijkt ook uit het feit dat steeds meer aanbieders met ons samenwerken. Inmiddels zijn dat er vele tientallen. Dat neemt niet weg dat het aantal waarderingen belangrijk is. Hoe meer waarderingen, hoe betrouwbaarder het beeld van een ziekenhuis of een dokter.

Dokter krijgt net geen acht

En laten we eerlijk zijn. De gemiddelde dokter in een huisartsenpraktijk krijgt net geen acht van de patiënten. Dat kun je toch echt geen slechte waardering noemen? Maar natuurlijk zal er ook wel een keer een harde noot worden gekraakt. Als ik een afspraak heb om half tien en het duurt tot half elf voor ik aan de beurt ben, dan ben ik ook boos. En misschien schrijf ik dan ook wel een waardering van de dokter die niet zo positief is. Ten minste als er geen goede reden was voor de lange wachttijd.

Merendeel waarderingen is positief

Maar dan nog. Het merendeel van de waarderingen is positief. Er staan er nu meer dan tweehonderdduizend op en het gaat maar door. Alleen al in 2014 waardeerden ruim zestigduizend mensen hun zorgverlener. Daarmee is ZorgkaartNederland.nl de grootste onafhankelijke waarderingssite in de zorg. En dat willen we graag zo houden. Met uw hulp en uw waarderingen van uw zorgaanbieder. Want uw mening telt. Voor ons, maar vooral voor andere patiënten en consumenten.

Jacqueline Baardman

Deze blog is eerder verschenen op Telegraaf.nl



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.