Work-out

Geplaatst op 5 november 2020 door - 770 keer bekeken

Foto Work-out

Heb jij ooit een holbewoner op een hometrainer zien staan? Waarschijnlijk niet. De beweegnorm ontstond duizenden jaren later, uit noodzaak door ons inactieve leven.

Inmiddels zijn we ons er gelukkig van bewust dat een gezond leven om meer draait dan 2,5 uur beweging per week.

Balans

Gezond leven gaat om een balans. Een balans tussen spierballen, conditie, evenwicht, de juiste hoeveelheid en afstemming voedingsstoffen, vitamines, mineralen, en calorieën. Het draait om de kunst om ons in te houden bij alles wat verleidelijk is, zoals alcohol, rookwaren en ook stimulerende drugs en medicatie.

Wat ook telt is hoe we ons voelen, wat voor cijfer we onze kwaliteit van leven geven, en of we uitgerust wakker worden.

“Een gezonde leefstijl is alles bij elkaar. Gezond eten, optimaal bewegen, goed slapen, een evenwichtig leefpatroon, wat elkaar versterkt.” - Jaap Seidell, Professor Voeding en Gezondheid



Het is nogal veel waarin we keuzes kunnen en zouden moeten maken. Daar komt bij dat een gemiddelde arts niet is opgeleid als ‘leefstijl’-dokter. Maar als dokter die behandelt, in plaats van die helpt te voorkomen. Hoe moet jij het dan begrijpen?

Kwestie van volhouden

Toch voel je dat meestal goed aan. Die ene avond dat je weer op de bank hangt, wederom met een zak chips of reep chocola. Of ‘lekker’ naar de frietboer bent geweest, toch rookt, en nog een glaasje extra neemt. Je weet dat het niet gezond is, maar het is moeilijk om daar echt verandering in te brengen.

Je wordt wel verleid door het ene na het andere killer body-dieet of -kookboek. Alles, met de belofte om je in no-time te veranderen. Want het liefste zitten we met zijn allen voor een dubbeltje op de eerst rang. Zonder veel moeite gezond leven. En dat lukt niet.

(Het verhaal gaat onder de foto verder)

Man in de sportschool

Zeer complex

Niet zo gek, de gemiddelde verandering in gewoonte duurt drie maanden tot een jaar. Volhouden dus!

Het start met bewustwording. Vervolgens zoek je naar wat jouw motivatie is. En hoe je daarmee je gedrag kunt veranderen. Hou je dat gedrag meer dan drie maanden vol? Dan heb je grote kans dat het je nieuwe gezonde gewoonte wordt. Leefstijlverbetering is geen dieet, hype of killer body-methode. Het is een zeer complex geheel.

Ik hoop dat dit blog een ‘call to action’ is. Jouw work-out. Dat je eens na gaat op welke onderdelen van een gezonde leefstijl jij kunt verbeteren. Dat je je bewust wordt van wat een gezond leven is, hoe je dit kunt bereiken, en wat daarvoor nodig is.

Inspiratie

Om je te inspireren alvast 17 onderdelen waarop je kunt verbeteren op een rijtje. Denk er maar eens over na.

  1. Beweging
    -  Conditie
    -  Kracht
    -  Evenwicht en balans

  2. Voeding
    -  Voedingspatroon (variatie en balans volgens de Schijf van 5)
    -  Voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten)
    -  Vitamines en mineralen
    -  Hoeveelheid calorieën die je nodig hebt (in rust en op een actieve dag) en die je tot je neemt (bekijk de etiketten van voedingsmiddelen eens)
    -  Gewicht, huidige gewicht en streefgewicht

  3. Mentaal
    -  Kwaliteit van leven
    -  Sociaal welzijn
    -  Zingeving (wat maakt het leven voor jou betekenisvol?)
    -  Kwaliteit van slaap (wel eens van slaaphygiëne gehoord?)
    -  Financiën (heb je geldzorgen? kun je besparen?)

  4. Intoxicaties
    -  Alcohol
    -  Roken
    -  Drugs
    -  Medicatie



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland