Naar de navigatie Naar de inhoud

Nederlandse zorg: goed, maar ook duur

Geplaatst op 23 maart 2015 door - 4235 keer bekeken

Foto Nederlandse zorg: goed, maar ook duur

Recent riep de Zweedse denktank Health Consumer Powerhouse (HCP) onze gezondheidszorg uit tot de beste van Europa. Volgens de Zweden kent ons stelsel geen echt zwakke punten. Wij scoorden 898 van de 1000 mogelijke punten. Vrij vertaald is dat een 9 als rapportcijfer. Nog niet eerder scoorde een land zoveel punten.

Ook Europees kampioen qua kosten

Wel had de HCP één belangrijke kritiek op onze gezondheidszorg: het is relatief duur. Nergens in Europa zijn de uitgaven aan gezondheidszorg per inwoner zo hoog en internationaal gaan alleen de Verenigde Staten ons voor. In 2013 gaven wij in Nederland in totaal 94,2 miljard euro aan gezondheids- en welzijnszorg uit.  Dat is omgerekend meer dan €5500,- per inwoner. Om een beetje gevoel bij de cijfers te krijgen: Nederland gaf in 2013 41,7 miljard euro uit aan onderwijs. Dat is minder dan de helft van het bedrag dat we aan zorg uitgeven. 15% van al het geld dat in Nederland wordt uitgegeven (%BBP) gaat naar zorg.

Maar waar wordt dit geld nu allemaal aan uitgegeven? Het RIVM doet hier al jaren onderzoek naar en publiceert haar resultaten tegenwoordig ook als ‘open data’ op haar website www.kostenvanziekten.nl. Hieruit blijkt in 2011 19,6 miljard – dat is  ruim 20% van de zorgkosten - werd besteed aan de behandeling van ‘psychische stoornissen’. Kosten voor hart- en vaatziekten komen op de tweede plek, met 8,3 miljard aan uitgaven.

Als we verder op de hart- en vaatziekten inzoomen, dan blijkt dat 2,1 miljard opgaat aan coronaire hartziekten, zoals een hartinfarct of angina pectoris. Van die 2,1 miljard  werd 1,4 miljard (66%) uitgegeven in het ziekenhuis. 364 miljoen aan ouderenzorg en 167,2 miljoen euro aan genees- en hulpmiddelen en lichaamsmaterialen. Opvallend is bijvoorbeeld dat mannen met coronaire hartziekten veel hogere ziekenhuiskosten hebben dan vrouwen, terwijl vrouwen weer veel hogere kosten hebben in de ouderenzorg.

Wat heb ik aan deze informatie?

Dit soort informatie kun je allemaal boven water krijgen met de website www.kostenvanziekten.nl. Maar waarom is deze informatie voor u relevant? Zorg kost geld. Uw geld. Via belastingen, zorgpremies, bijdragen zorgverzekeringswet en eigen betalingen, waaronder het eigen risico, betaalt u hier indirect aan mee.  Reden genoeg om dus eens te kijken wat er met uw geld gebeurt. Als u 400 euro neertelt voor een iPhone, dan wilt u zien wat u ervoor terugkrijgt. Waarom dan ook niet met de zorgeuro’s die u betaalt?

Nog meer interessante websites

Hieronder vindt u nog meer websites met interessante en belangrijke gegevens over zorgkosten:

  • www.zorgcijfers.nl: Deze website is een initiatief van de overheid en geeft een overzicht van de belangrijkste cijfers in de gezondheidszorg.
  • www.watkostdezorg.nl: Deze website biedt de mogelijkheid om tarieven van ziekenhuizen te vergelijken.
  • www.opendisdata.nl: Dit is een variant op
  • www.watkostdezorg.nl en biedt de gemiddelde landelijke prijzen en de bijbehorende zorgactiviteiten per DOT.

Dit artikel is geschreven door IQ Healthcare in opdracht van ZorgkaartNederland.



Er zijn 3 reacties geplaatst

Sjoerd | 1 april 2015

[3] Probeer dat maar eens in de supermarkt, per ongeluk naar buiten lopen met een paar honderd euro aan boodschappen. Alsnog betalen, een forse boete, mee met de politie en mogelijk strafrechtelijke vervolging en een strafblad. Ik ben er geheel voor dat systeem grotendeels ook toe te passen op zorgverleners, standaard een boete als het niet klopt (want het hoort gewoon te kloppen) en als het geen foutje lijkt vervolging. Ik denk dat het dan ook snel af is gelopen met al dat gedoe omdat het simpelweg niet meer loont, zoals het hoort.

Sjoerd | 1 april 2015

[2] Ik vind ook die vergelijking met de iPhone wel interessant om uit te diepen. Er zijn in ieder geval verschillen, een iPhone aanschaffen en gebruiken is niet verplicht, en afsluiten van een zorgverzekering onder nagenoeg dezelfde voorwaarden en maandelijks premie afdragen wel, en ook bij afdracht van de overige premies is dat het geval. Tweede probleem is dat een groot deel van de macht bij andere partijen ligt, bijvoorbeeld de NZa die tarieven vaststelt, waarvan de opbouw naar ik meen niet publiek inzichtelijk is, zorgverlener die correct of incorrect declareert met ingewikkelde en op het oog oneerlijke bedragen en de verzekeraar die vervolgens zonder tussenkomst van de patiënt/cliënt de declaratie uitbetaald. Als het niet klopt moet je als cliënt bewijzen dat het niet klopt voor de verzekeraar in de praktijk tot actie over gaat - en vervolgens heeft in het ergste geval een correctie plaats.

Sjoerd | 1 april 2015

[1] Ik heb het rapport even doorgenomen en denk dat Nederland het inderdaad in vergelijking best goed doet. Wel denk ik dat er verschillen kunnen bestaan tussen theorie en de praktijk, bij enkele systemen waar Nederland de hoogste score heeft (groen duimpje) zijn die er bijvoorbeeld wel maar functioneren in de praktijk gebrekkig. Volgens het onderzoek zou een kopie van je dossier een kwestie zijn van het simpelweg vragen, maar in de praktijk is het vaak nodig dit schriftelijk te doen, verloopt het moeizaam en volgens onderzoek van de Consumentenbond lukt het regelmatig zelfs niet. Een ander onderdeel is een register van "bonafide artsen", wat we in Nederland hebben, maar dit jaar nogal negatief in het nieuws is geweest gezien gebrekkigheid. Bij andere variabelen voor de scores zou het dus zomaar kunnen dat Nederland het helaas niet meer bovenaan staat.


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"