Blogs over Praten met je dokter - pagina 3
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
37 artikelen
Aansteller
6 september 2016 Inge Dekker
Vandaag was ik bij de huisarts met een nieuwe, vage klacht; een irritant gevoel in mijn keel waardoor ik een hoestbui krijg als ik diep ademhaal of voorover buig.
Herstel na operatie: wat is nog normaal?
20 juli 2016 Noks Nauta
Zeven maanden geleden werden een kennis van mij en ik op dezelfde dag geopereerd aan verschillende aandoeningen en in verschillende ziekenhuizen. Beiden waren we goed voorgelicht over wat ons te wachten zou staan, dachten we. Nacontrole vond plaats, in principe een of meer keer en in elk geval zo’n zes weken na de operatie en dat was het dan. Daaruit leidden wij af dat je dan min of meer hersteld zou zijn.
Voorlichting is ook een vak
26 april 2016 Noks Nauta
Voorlichting geven aan patiënten is een essentieel onderdeel van de medische professie. Dat geldt in allerlei situaties. Uitleg over een aandoening, een onderzoek of een behandeling. Het belang van voorlichting is pregnanter aanwezig als er keuzes zijn en er besluiten moeten worden genomen. Dat komt bij sommige ernstige ziektes voor, maar ook bij niet levensbedreigende aandoeningen. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk?
Wie heeft de regie?
15 maart 2016 Samantha Ruesink
In zorginstellingen is de laatste tijd nadrukkelijk aandacht voor de rol van de patiënt. In onze maatschappij staat de burger steeds meer centraal. Eigen regie en zelfmanagement zijn veelgebruikte termen door de politiek, gemeenten en ook zorginstellingen. Om tot zelfmanagement te komen, is het nemen van goede, passende gedeelde besluiten door de patiënt en zorgverlener essentieel. Maar wie heeft in het maken van deze beslissingen de regie?
De kapster
18 februari 2016 Mariëtte Robijn
Het was echt nodig, eigenlijk al twee weken. Ik had nog iets met mousse, gel en wax geprobeerd, maar dat hielp niet. Aan de keukentafel zeiden ze nog: kort is niet altijd het antwoord, mama. Dat is waar, maar lang ook niet.
Hoe vertellen patiënten over hun klachten?
9 februari 2016 Noks Nauta
Als arts lette ik daar niet zo op, maar nu ik patiënt ben, merk ik aan de reactie van artsen dat ik mijn klachten anders vertel dan veel andere patiënten. Hierdoor komen mijn klachten én de ernst daarvan niet altijd goed over. Waar komt dat door? Tijd voor een analyse.
Doe ik het als patiënt fout?
2 februari 2016 Noks Nauta
Als arts en als patiënt doe je allebei afzonderlijk, maar ook samen je best om een klacht of aandoening te bestrijden. Soms lijkt het echter alsof er een soort competitie ontstaat tussen de arts en de patiënt. Dat is niet effectief en schadelijk voor de behandeling en de relatie.
Lichamelijk onverklaarbare klachten: een uitdaging voor de arts-patiëntcommunicatie
15 december 2015 Noks Nauta
Over de term SOLK (lichamelijk onverklaarbare klachten) schreef ik al eerder. Ik vind het een vreselijke term. Ik vind zelfs dat er gevaren zijn aan het gebruiken van deze term. Hier geef ik enkele redenen daarvoor.
Gooi onverklaarbare klachten niet op één hoop!
3 december 2015 Noks Nauta
SOLK is de afkorting voor somatisch (lichamelijk) onverklaarde, onverklaarbare of onvoldoende verklaarde klachten. Wie heeft ooit bedacht om hier een naam aan te geven? Ik vind het een vreselijke term en ik denk ook dat we mensen hiermee niet helpen. Wat wel kan helpen is om te analyseren wat artsen nu eigenlijk hieronder verstaan. En dan blijft er niet veel over.
7 tips voor betere communicatie met uw arts
17 november 2015 Inge Dekker
Als coach van chronisch zieken hoor ik er regelmatig over. En als patiënt heb ik er ondertussen meer dan 20 jaar ervaring mee: ongelovige artsen.