Naar de navigatie Naar de inhoud

Geen bericht is niet altijd goed bericht

Geplaatst op 18 oktober 2022 door - 524 keer bekeken

Foto Geen bericht is niet altijd goed bericht

Bij de nefroloog (=nierdokter) in het ziekenhuis op de polikliniek , waar ik kom voor mijn controle van mijn donornier, zeggen ze al lang: "Geen bericht is goed bericht!”

Dat was een afspraak die is gemaakt met de dokter: wanneer de bloeduitslagen goed zijn bellen ze me niet. Met andere woorden, de dokter belt me op wanneer er iets mis is.

Een beetje verbaasd was ik toen hetzelfde gebeurde bij de apotheek. Mijn recept wordt door het ziekenhuis doorgegeven aan de apotheek, en meestal krijg ik dan een e-mailtje met een bericht dat mijn medicijnen klaarstaan om opgehaald te worden. Echter, deze keer hoorde ik dagen niets. Ik besloot de apotheek te bellen.

Medicijnen niet op voorraad

De apotheek vertelde dat de oogdruppels van het recept niet op voorraad zijn. Er waren helaas ook geen andere oogdruppels voor in de plaats die hetzelfde werken. Daar kan de apotheek niets aan doen, maar ik was wel een beetje teleurgesteld. Geen bericht is dus niet altijd goed bericht. Het is niet de eerste keer dat mijn medicijnen niet op voorraad zijn. Zo kreeg ik in 2019 voor het eerst te horen dat een antibioticum niet op voorraad was, gelukkig kon de apotheek het toen nog binnen enkele weken oplossen.

Ik zorg er sindsdien voor dat ik steeds op tijd mijn recepten inlever bij de apotheek, zodat ik thuis in elk geval nog voor een paar weken op voorraad heb. Mocht het wat langer duren voordat de apotheek het medicijn kan leveren, dan zit ik niet meteen dezelfde week zonder medicijnen.

In 2021 was het minder snel en makkelijk op te lossen. Een bloeddrukverlager was helaas op, en naar verwachting een jaar niet beschikbaar. Ik kreeg een vervangend medicijn: een bloeddrukverlager die mijn dokter heeft voorgeschreven op basis van welke bloeddrukverlagende medicijnen wel verkrijgbaar zijn en welke bij mij het beste paste gezien mijn gezondheid.

Carine pillen

Zware hoofdpijn

Helaas bleek dit medicijn niet zo goed te werken. Mijn bloeddruk steeg en ik kreeg erge last van zware hoofdpijn, om die reden moest ik me zelfs een dag ziekmelden van mijn werk. De verpakking van dit vervangende middel was opengemaakt en heb ik teruggebracht naar de apotheek. Daar werden de overgebleven pillen uit het pakje vernietigd. Zonde van die medicijnen en van het geld.

Ik heb ze van mijn eigen risico zelf betaald, maar ik krijg dat geld niet terug. Het gaat niet om veel geld en natuurlijk is mijn eigen risico altijd op gedurende het jaar. Maar het gaat meer om het principe. Ik kan er niets aan doen dat mijn originele medicijn op is, maar ik betaal er letterlijk en figuurlijk wel de rekening voor. Mijn arts schreef een nieuwe bloeddrukverlager voor. Opnieuw ging ik een doosje medicijnen ophalen bij de apotheek. 

Ieder nadeel heeft zijn voordeel

Helaas liep ik in die week een vervelende corona-infectie op. Om die reden hoefde ik de nieuwe bloeddrukverlager niet meer te gebruiken. Het nieuwe doosje medicijnen bleef ongebruikt en ongeopend liggen. Mijn conditie was erg slecht en ik lag veel op bed.

Een jaar later was ik hersteld van de coronabesmetting en als je weer volop in het leven staat is er als getransplanteerde geen ontkomen aan dat je toch weer een bloeddrukverlager moet gebruiken. Mijn dokter had dit al voorspeld. Het medicijn dat eerder op was zou nu, een jaar later, weer beschikbaar moeten zijn. Dat was dan weer het goede nieuws! Het mocht echter niet zo zijn. Het medicijn is er nog steeds niet.

Met vertrouwen op weg naar een oplossing

Als patiënt verlies je soms het vertrouwen in je medicijn. Als nierpatiënt wordt me steeds benadrukt hoe belangrijk het is op tijd en goed je medicijnen in te nemen. Het is daarom extra wrang om bij de apotheek te horen dat je medicijn niet leverbaar is. Ik nam al maatregelen door mijn recept op tijd in te leveren en niet pas wanneer ik de laatste strip openmaak. Toch is dit niet voldoende om het medicijntekort op te vangen. Voor verreweg de meeste medicijnen die niet leverbaar zijn is er een vervangend middel beschikbaar. Helaas, zo leer ik uit eigen ervaring, is dit niet altijd een goede oplossing en gaat de zoektocht naar een passend medicijn nog even door.

Wat kan dan een oplossing zijn? Via andere nierpatiënten krijg ik de tip om bij de ziekenhuisapotheek te informeren of het medicijn daar nog wel op voorraad is. Of een medicijn te gaan hamsteren en dus een voorraadje op te bouwen. Dat laatste is natuurlijk geen oplossing omdat dit het probleem kan vergroten. Zo komen er nog meer patiënten in de knel bij de balie van de apotheek en horen ze dat hun medicijn op is.

 

Carine blogde eerder voor ZorgkaartNederland en schreef onder andere over het belang van goede medicijnen en over wat nu precies ‘gezondheid’ eigenlijk is.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.