Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs over Kwaliteit van de zorg - pagina 3

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

52 artikelen

Blog De vele kanten van kwaliteit

De vele kanten van kwaliteit

18 augustus 2017 Redactie ZorgkaartNederland

In deze nieuwe blogserie stellen wij onze collega’s van Patiëntenfederatie Nederland aan u voor. Vandaag het blog van Marleen ten Horn, beleidsmedewerker bij team Kwaliteit van Patiëntenfederatie Nederland.

Blog De kwaliteit van zorg hoog houden

De kwaliteit van zorg hoog houden

6 juli 2017 Redactie ZorgkaartNederland

In deze nieuwe blogserie stellen wij onze collega’s van Patiëntenfederatie Nederland aan u voor. Vandaag het blog van Ruth Alderse Baas, beleidsmedewerker bij team Kwaliteit van Patiëntenfederatie Nederland.

Blog Patiënten aan het woord

Patiënten aan het woord

24 april 2017 Expertise in kaart

Ik weet het nog goed, het allereerste gesprek tussen patiënten en specialisten van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. We zitten met z’n allen aan tafel en ik zie iedereen een beetje onwennig om zich heen kijken. Iedereen vraagt zich af hoe dit gesprek zal verlopen. Nadat de koffie, thee en koeken verdeeld zijn, beginnen de patiënten allerlei vragen te stellen over hoe de zorg in het ziekenhuis georganiseerd is. Je merkt aan de specialisten dat ze even moeten wennen aan het feit dat patiënten opeens de regie nemen.

Blog Artsenkeuze

Artsenkeuze

21 februari 2017 Ciska Rippen

Hoe zorg je dat je als patiënt centraal staat? Voor mij begint dat met mijzelf centraal te zetten in situaties waarin dat mogelijk is. Bijvoorbeeld in de beslissing naar welke arts ik ga. Ik vind keuze belangrijk. Daarom is volledige vrije artsenkeuze voor mij de doorslaggevende factor in onze beslissing voor een zorgverzekeraar. Dat is dus keuze één. Keuze twee is: door welke arts laat ik mij behandelen? Leg ik de nadruk op kunde of op vriendelijkheid? Speelt locatie een rol? Hierin heeft iedereen een andere afweging. Niet elke situatie biedt een keuze, maar als die er wel is, benut ik hem.

Blog Wat is uw ervaring met geboortezorg?

Wat is uw ervaring met geboortezorg?

12 oktober 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Wij zijn op zoek naar zwangere vrouwen en moeders die maximaal 3 jaar geleden bevallen zijn van hun kindje. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen met de geboortezorg!

Blog Mijn zorgverleners en ZorgkaartNederland

Mijn zorgverleners en ZorgkaartNederland

11 oktober 2016 Noks Nauta

Ik ben al jaren een fan van ZorgkaartNederland. Ik vond het al meteen bij aanvang een uitermate goed initiatief. Voordat ik deze blogs ging schrijven, droeg ik ook al bij door het schrijven van waarderingen van mijn zorgverleners. Ik dacht daar altijd goed over na. Nooit zette ik iets zomaar op de site. Ik streefde ernaar datgene op te schrijven wat ik ook persoonlijk had besproken. De laatste week heb ik mij verbaasd over hoe verschillend mijn eigen zorgverleners denken over ZorgkaartNederland. Hierbij enkele voorbeelden.

Blog Wat is uw ervaring met de zorg?

Wat is uw ervaring met de zorg?

14 juni 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Uw ervaring met zorg is belangrijk; om te leren van elkaar en de zorg te verbeteren. Als grootste ervaringssite in de zorg zijn we ons hiervan zeer bewust. We zijn daarom benieuwd naar úw verhaal. Wat was voor u reden om een waardering te plaatsen over uw huisarts, ziekenhuis of behandeling? Wat ging goed of wat kon juist beter? Deel ook uw ervaring. In dit blog leest u alvast een aantal ervaringen van medewerkers van Patiëntenfederatie NPCF.

Blog Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

12 april 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Het is belangrijk dat zorgverleners uw klachten over de zorg serieus nemen. Vandaar dat de Patiëntenfederatie NPCF actief meedenkt over een eisenprogramma voor geschilleninstanties.

Blog Het ziekenhuis, tóch wél een beetje fijn

Het ziekenhuis, tóch wél een beetje fijn

24 maart 2016 Dianda Veldman

Wie heeft er nooit dolend door een ziekenhuis gelopen? Of bij een verkeerde receptiebalie gestaan? Eigenlijk best gek. Een ziekenhuis moet toch júist totaal (in)gericht zijn op haar doelgroep: patiënten?

Blog Falende Nederlandse gezondheidszorg

Falende Nederlandse gezondheidszorg

1 maart 2016 Marleen Groeneveld

Er wordt vaak geklaagd over de zorg in Nederland. Over de bezuinigingen, het steeds hoger wordende eigen risico van de zorgverzekering, minder handen aan het bed en ga zo maar door. Dat er geklaagd wordt, vind ik terecht. In de tien jaar dat ik in de psychiatrie gewerkt heb, is de zorg erg veranderd. En helaas niet ten goede. De kwaliteit gaat achteruit, maar het is nog steeds heel veel beter geregeld dan in een hoop andere landen.