Naar de navigatie Naar de inhoud

Kleine zorgverzekeraars doen het goed op ZorgkaartNederland

Geplaatst op 24 november 2016 door - 6385 keer bekeken

Foto Kleine zorgverzekeraars doen het goed op ZorgkaartNederland

Patiënten zijn over het algemeen tevreden over hun zorgverzekeraar. Het zijn juist de kleinere verzekeraars die gemiddeld het beste cijfer krijgen.

Zorgverzekeraars halen gemiddeld een 8,20 op ZorgkaartNederland. Dit gemiddelde kwam tot stand op basis van 4.837 waarderingen op de site. Deze groep waarderingen heeft cijfers die er speciaal voor zorgverzekeraars zijn, namelijk voor ‘Afhandeling’, ‘Bereikbaarheid’, ‘Klantenservice’, ‘Polis’ en ‘Informatie’. Andere waarderingen op ZorgkaartNederland hebben andere deelcijfers die het gemiddelde bepalen (Accommodatie, Afspraken, Behandeling, Informatie, Luisteren, Medewerkers).
Het deelcijfer voor ‘Afhandeling’ is gemiddeld het hoogst, een 8,35. Daarna volgen Bereikbaarheid (8,26) en Klantenservice (8,23). Polis (8,08) en Informatie (8,06) scoren net iets minder goed.

Hierbij de deelcijfers nogmaals in een tabel:

Afhandeling

Bereikbaarheid

Informatie

Klantenservice

Polis

Gemiddeld

8,35

8,26

8,06

8,23

8,08

8,20

 

ONVZ en DSW met hoogste gemiddelde

CZ, VGZ, Achmea en Menzis hebben met z’n vieren meer dan 88 procent van de markt in handen. Toch zijn het juist kleinere verzekeraars die het hoogste gemiddelde hebben. ONVZ heeft met een 9,16 het hoogste gemiddelde van alle verzekeraars. Daarna zijn het DSW (8,80) en Zorg en Zekerheid (8,48) die de hoogste gemiddelden hebben. Hieronder de cijfers van de tien grootste zorgverzekeraars op een rijtje:

Verzekeraar

Gemiddelde

ONVZ

9,16

DSW

8,80

Zorg en Zekerheid

8,48

CZ

8,40

ASR

8,15

ENO

8,14

Achmea

8,07

Menzis

7,90

VGZ

7,75

Overige zorgverzekeraars

8,06

 

Polis belangrijkste reden voor klachten

Van de onderzochte 4.837 waarderingen hebben 366 een gemiddelde van een 6 of lager. Mensen die zulke cijfers geven, zijn vaak ontevreden. Maar wat zijn nu de redenen voor een onvoldoende? Daarvoor hebben we de toelichtingen bij deze waarderingen onderzocht.
Het vaakst komt naar voren dat patiënten ontevreden zijn over de polis. Dit komt naar voren in 46,2 procent van de waarderingen. Ze vinden de premie bijvoorbeeld te hoog of ze zijn ontevreden omdat de polis een behandeling maar voor een deel vergoedt.
Ten tweede hebben mensen die een laag cijfer geven vaak slechte ervaringen met de klantenservice. In 35,0 procent van de waarderingen zijn er klachten over het contact met de medewerkers. Ze hebben dan vaak verkeerde informatie gegeven of de medewerkers van de klantenservice waren onvriendelijk.
In de volgende waardering komen deze twee belangrijkste redenen voor een onvoldoende voor: “Als je informatie vraagt blijkt dat vaak niet te kloppen. In toenemende mate worden rekeningen niet volledig vergoed. Tot voor een paar jaar werden oogarts rekeningen 100% vergoed maar dat is al lang verleden tijd”. De betreffende verzekeraar krijgt daarom niet hoger dan een 6,0 gemiddeld van deze patiënt.
Tot slot zijn er ook vaak klachten over de rekeningen en declaraties. Ze zijn onduidelijk of het duurt lang voor de verzekeraar het geld overmaakt.

Snelle afhandeling zorgt voor hoge cijfers

Als je als zorgverzekeraar graag een hoog cijfer (een 8,5 of hoger) op ZorgkaartNederland wil hebben, dan is het goed om nog eens te kijken naar de afhandeling van declaraties. In 868 (38,0 procent) van de waarderingen met een hoog cijfer geven de patiënten aan dat de declaraties snel en goed werden afgehandeld. Ook waarderen patiënten goede en duidelijke informatie. In 35,9 procent van de waarderingen met een hoog cijfer geven patiënten aan blij te zijn over de informatie die ze van de verzekeraar krijgen.
Deze twee belangrijkste redenen voor een hoog cijfer komen naar voren in deze waardering: “Snelle correcte afhandeling. Goede antwoorden op vragen. Denken mee.” Deze verzekeraar krijgt dan ook een 8,8 gemiddeld.
De polis is daarna de belangrijkste reden voor een hoog cijfer. In 16,8 procent van de waarderingen met een hoog cijfer geven de patiënten aan blij te zijn over de premie en/of de goede vergoedingen voor de behandelingen.

Beoordeel uw zorgverzekeraar

ZorgkaartNederland wil ook graag weten wat u van uw zorgverzekeraar vindt. Via dit formulier kunt u met andere patiënten delen wat uw ervaringen met uw zorgverzekeraar zijn. De waarderingen van andere patiënten voor hun zorgverzekeraar leest u hier.

Heeft u informatie nodig voor het kiezen van een nieuwe zorgverzekering? Lees dan het dossier Zorgverzekering kiezen 2017 op de website van Patiëntenfederatie Nederland.



Er is 1 reactie geplaatst

Joke | 25 november 2016

Ik ben al 10 jaar lid van DSW en ik ben zeer tevreden. Ik vind service, bereikbaarheid en klantvriendelijk en een hoge dekking van de zorg heel belangrijk. Daarbij de supersnelle afhandelingen maken het plaatje compleet.


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"