Veelgestelde vragen door zorgverleners

Categorieën veelgestelde vragen:

Algemeen

Welke zorgaanbieders staan op ZorgkaartNederland?

Op ZorgkaartNederland staan zorgverleners die een beroep uitoefenen dat valt onder de Wet BIG (artikel 3, 14 of 34) én die een één-op-één-behandelrelatie hebben met hun cliënt (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst). Kijk voor een volledig beeld op onze lijst met typen zorgverleners.

Ook instellingen worden vermeld op ZorgkaartNederland. In deze instellingen:

• werken typen zorgverleners, zoals hierboven beschreven en die op deze lijst staan óf
• wordt verzorging geboden en zijn ten minste acht uur per dag zorgverleners aanwezig.

ZorgkaartNederland staat open voor het - onder voorwaarden - vermelden van andere beroepsgroepen. Wilt u uw beroepsgroep op ZorgkaartNederland vermeld zien? Vul dan ons contactformulier in.

Over een waardering

Kan ik reageren op een waardering?

Als zorgaanbieder kunt u reageren op een waardering. Als u een ZorgkaartNederland-pakket heeft, kunt u vanuit uw persoonlijke beheeromgeving reageren en staat uw reactie direct op ZorgkaartNederland. Heeft u (nog) geen pakket? Dan kunt u de knop ‘reageren’ (onder een geplaatste waardering) gebruiken. Uw reactie gaat dan eerst langs de redactie.

De artsenorganisatie KNMG adviseert u om u bij een reactie te houden aan het beroepsgeheim en in algemene zin op een waardering te reageren. De KNMG geeft ook enkele voorbeelden van reacties die u wel of beter niet kunt geven.

Wat kan ik doen als ik een waardering lees waarmee ik het niet eens ben?

U kunt een algemene reactie plaatsen bij zo’n waardering. Wilt u liever persoonlijk reageren? Dan kan de redactie op uw verzoek de inzender vragen of hij openstaat voor contact met u. Het is goed om te weten dat wij waarderingen niet op juistheid checken. Wel vragen we inzenders om zich aan fatsoensnormen te houden (zie onze gedragscode).

Krijg ik een melding als er een waardering over mij is geschreven?

Als u gebruikmaakt van een ZorgkaartNederland-pakket voor praktijken of zorginstellingen, kunt u een directe of dagelijkse e-mailalert instellen die u attendeert op nieuwe waarderingen. U kunt ook een RSS-feed instellen, waarmee u automatisch wordt geattendeerd op nieuwe waarderingen.

Kan ik een waardering verwijderen?

U kunt geen waarderingen (laten) verwijderen. Ook niet als u het niet met de inhoud van de waardering eens bent. De waardering is een persoonlijk ervaring van een inzender.

Hoe kan ik melding maken van een waardering die niet aan de regels voldoet?

Wij doen ons uiterste best om de kwaliteit van de waarderingen te waarborgen. Onze redactie toetst iedere ingezonden waardering aan onze gedragscode, voordat deze wordt geplaatst. Daarnaast doen we een aantal technische checks. Mocht u toch een waardering aantreffen die niet aan de gedragscode voldoet, dan horen wij dat graag. U kunt dit mailen naar redactie@zorgkaartnederland.nl.

Hoe weet ik of een waardering door mijn eigen patiënt is geschreven?

Waarderingen moeten worden geschreven door patiënten/cliënten zelf of door mantelzorgers die aanwezig waren bij een consult, onderzoek of behandeling. Om dit te bewaken, hanteert ZorgkaartNederland een beleid oneigenlijke waarderingen. Een oneigenlijke waardering is: ‘elke aantoonbare poging om de bezoeker/lezer te misleiden, te beïnvloeden of zich voor een patiënt/cliënt dan wel dokter uit te geven’. We sporen oneigenlijke gebruik op via verschillende controles en treden hier direct tegen op. Zo worden deze waarderingen direct verwijderd.

Scheppen de waarderingen op ZorgkaartNederland een betrouwbaar beeld?

Naar de betrouwbaarheid van de waarderingen is onderzoek gedaan door het Talma Institute. De resultaten zijn veelbelovend. Het blijkt dat bij een individuele zorgaanbieder negen waarderingen nodig zijn voor een betrouwbaar beeld. Bij instellingen als ziekenhuizen en verpleeg- en verzorgingshuizen kun je bij dertig waarderingen al spreken van een betrouwbaar beeld.

Of een zorgaanbieder wel of niet voldoet aan de betrouwbaarheidsgrens, maken we in tekst en met kleur duidelijk. Het rapportcijfer van een zorgaanbieder met te weinig waarderingen is grijs. Bij genoeg waarderingen kleurt het rapportcijfer blauw.

Over uw aanmelding

Hoe kan ik mij of mijn organisatie aanmelden?

Bent u zorgverlener en staat u niet op ZorgkaartNederland? Meld u dan aan via ons aanmeldformulier. Ziekenhuizen, klinieken, verpleeghuizen of andere zorginstellingen kunnen dit aanmeldformulier gebruiken. Wij nemen contact met u op om uw aanmelding te voltooien.

Kan ik meerdere locaties vermelden of toevoegen?

Staat u met een organisatie op onze website vermeld? Dan kunt u onder deze organisatie één of meerdere locaties hangen. Via dit aanmeldformulier kunt u een nieuwe locatie laten toevoegen.

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Zijn de gegevens op uw profielpagina onvolledig of onjuist? Geef dit dan aan ons door via de button/link die direct onder uw contactgegevens staat.

Hoe kan ik mijn gegevens verwijderen?

ZorgkaartNederland helpt patiënten of cliënten om een zorgaanbieder te kiezen die bij hen past. Dan is het belangrijk dat alle zorgaanbieders, ook u, op ZorgkaartNederland staan. Zorgaanbieders kunnen daarom hun gegevens niet (laten) verwijderen.
   
Natuurlijk gaan we op uw verzoek met u in gesprek om na te gaan of u bijzondere persoonlijke redenen heeft om uw gegevens (tijdelijk) niet te tonen. U kunt uw verzoek sturen via ons contactformulier.

Over uw pakket

Ik ben mijn logingegevens kwijt. Wat moet ik doen?

U kunt het beste contact opnemen met onze adviseur die met u over het pakket heeft gesproken. Of even het contactformulier invullen.

Hoe kan ik e-mailalerts instellen?

Via onze e-mailalerts blijft u dagelijks op de hoogte van nieuwe waarderingen en kunt u daar direct uw voordeel mee doen. U stelt de e-mailalerts in uw beheeromgeving als volgt in:
1. Klik op e-mailalerts in de menubalk.
2. Klik daarna op: Voeg een nieuwe e-mailalert toe.
3. Vul de gevraagde gegevens in, zoals een titel voor het e-mailalert, en wanneer u een alert wilt ontvangen: direct bij elke waardering of één keer per dag.
4. Sla de gegevens op.
Zo kunt u direct uw voordeel doen met de ervaringen van uw cliënten of lezen waarom zij blij zijn met uw instelling.