Veelgestelde vragen door zorgverleners
Categorieën veelgestelde vragen:
Algemeen
Welke zorgaanbieders staan op ZorgkaartNederland?
ZorgkaartNederland vermeldt zorginstellingen en zorgverleners.
Zorginstellingen kunnen uit één of uit meerdere locaties bestaan. Het uitgangspunt van een zorglocatie is dat er op iedere locatie zorg wordt verleend en niet alleen begeleiding of ondersteuning wordt geboden. Daarnaast vind je ook zorgverzekeraars, zorgkantoren, patiëntenorganisaties en belangenverenigingen op ZorgkaartNederland.
Zorgverleners zijn volgens ZorgkaartNederland mensen die volgens de wet een één-op-één behandelrelatie hebben met hun patiënt of cliënt en van wie hun beroep onder artikel 3, 14 of 34 van de Wet BIG valt. Kijk voor een overzicht op de lijst met beroepen.
ZorgkaartNederland staat - onder voorwaarden - open voor het toevoegen van beroepen. Meer informatie over de voorwaarden vind je op deze pagina. Mis je een beroep en denk je dat dit aan de voorwaarden voldoet? Stuur dan een e-mail naar de databankredactie van ZorgkaartNederland. Deze redactie behoudt het recht om uitzonderingen te maken op dit beleid.
Over een waardering
Kan ik reageren op een waardering?
Als zorgaanbieder kun je reageren op een waardering. Met een gratis account van ZorgkaartNederland kun je vanuit je persoonlijke beheeromgeving reageren en staat je reactie direct op ZorgkaartNederland. Heb je (nog) geen beheerpakket? Lees hier dan meer en regel het direct.
De artsenorganisatie KNMG adviseert om bij een reactie te houden aan het beroepsgeheim en in algemene zin op een waardering te reageren. De KNMG geeft ook enkele voorbeelden van reacties die je wel of beter niet kunt geven.
Wat kan ik doen als ik een waardering lees waarmee ik het niet eens ben?
Als je een gratis account of een betaald pakket hebt van ZorgkaartNederland kun je een algemene reactie plaatsen. Het is goed om te weten dat wij waarderingen niet op juistheid kunnen controleren. Wel vragen we inzenders om zich aan fatsoensnormen te houden (zie onze gedragscode).
Via je persoonlijke beheeromgeving kun je ook de afzender van de waardering vragen om contact met je op te nemen. Het is vervolgens aan de afzender om te beslissen om daar wel of niet op in te gaan.
Krijg ik een melding als er een waardering over mij is geschreven?
Als je gebruik maakt van een gratis account of een betaald pakket voor praktijken of zorginstellingen, kun je in je persoonlijke beheeromgeving een e-mailalert instellen die je attendeert op nieuwe waarderingen. Bij een gratis account krijg je dan bij elke waardering bericht. Een betaald pakket biedt de mogelijkheid om dagelijks, wekelijks of maandelijks bericht te krijgen.
Kan ik een waardering verwijderen?
Je kunt geen waarderingen (laten) verwijderen. Ook niet als je het niet met de inhoud van de waardering eens bent. De waardering is een persoonlijk ervaring van een inzender.
Hoe kan ik melding maken van een waardering die niet aan de regels voldoet?
Wij doen ons uiterste best om de kwaliteit van de waarderingen te waarborgen. Onze redactie toetst iedere ingezonden waardering voor plaatsing aan onze gedragscode. Daarnaast doen we een aantal technische checks. Mocht je een waardering aantreffen die niet aan de gedragscode voldoet, dan horen wij dat graag. Je kunt dit aan ons doorgeven via de knop 'Onrechtmatige inhoud' of de waardering mailen naar redactie@zorgkaartnederland.nl.
Hoe weet ik of een waardering door mijn eigen patiënt is geschreven?
Patiënten of cliënten die zelf in contact zijn geweest met een zorgverlener, óf naasten die de patiënt of cliënt hebben vergezeld bij het contact mogen een waardering achterlaten.
Op ZorgkaartNederland staan ook waarderingen met een groen vinkje ernaast. Van de inzender van een waardering met zo’n markering weten we zeker dat hij/zij patiënt of mantelzorger bij deze zorgaanbieder is (geweest). Deze waardering is opgehaald via een meet- of onderzoeksbureau of middels één van onze eigen geverifieerde methoden.
Voor waarderingen zonder dit groene vinkje kun je bij twijfel over de herkomst aanvullend onderzoek aanvragen bij de redactie van ZorgkaartNederland. Gedurende dat onderzoek kan de redactie de waardering(en) tijdelijk verbergen. Zie daarvoor ons beleid oneigenlijk gebruik.
Scheppen de waarderingen op ZorgkaartNederland een betrouwbaar beeld?
Vanaf negen waarderingen voor een zorgverlener en dertig waarderingen voor een zorgaanbieder geeft het gemiddelde cijfer op ZorgkaartNederland een betrouwbaar beeld van de patiëntervaring. Deze grenzen zijn gebaseerd op onderzoek van het Talma Instituut.
In afstemming met de adviesraad voor zorgaanbieders maken we in tekst en kleur duidelijk of een zorgaanbieder of zorgverlener wel of niet voldoet aan de betrouwbaarheidsgrens. Het rapportcijfer van een zorgaanbieder waarvan het aantal waarderingen onder die grens ligt, is grijs. Bij voldoende waarderingen kleurt het rapportcijfer donkerblauw.
Hoe wordt het gemiddelde cijfer berekend?
Het cijfer wordt berekend over de afgelopen vier jaar inclusief de lopende maand. Dat betekent het gemiddelde cijfer op 27 augustus 2023 is berekend op de waarderingen vanaf 1 augustus 2019 t/m 27 augustus 2023. Op 1 september 2019 is het cijfer berekend vanaf 1 september 2015 t/m 1 september 2019. De nieuw gekomen waarderingen worden automatisch meegeteld in het gemiddelde cijfer. De waarderingen ouder dan vier jaar blijven op ZorgkaartNederland staan. Als u op een waardering ouder dan vier jaar klikt, dan staat er bij de tekst vermeld dat deze waardering ouder is dan vier jaar.
Over jouw aanmelding
Hoe kan ik mij of mijn organisatie aanmelden?
Ben je zorgverlener en sta je niet op ZorgkaartNederland? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier. Patiënten kunnen dit aanmeldformulier ook gebruiken om hun zorgverlener bij ZorgkaartNederland aan te melden. Binnen enkele werkdagen beoordelen wij je aanmelding. Je ontvangt hierover bericht van de databankredactie van ZorgkaartNederland.
Kan ik meerdere locaties vermelden of toevoegen?
Als jouw organisatie op ZorgkaartNederland staat, kunnen daar verschillende locaties bij horen. Via dit aanmeldformulier kun je een nieuwe locatie doorgeven.
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
Zijn de gegevens op jouw profielpagina onvolledig of onjuist? Geef dit dan aan ons door via de button/link die direct onder de contactgegevens op je profielpagina staat.
Kan ik mijn gegevens verwijderen of laten verwijderen?
Je kunt je gegevens niet verwijderen of laten verwijderen. Enkele gerechtvaardigde redenen zijn het recht op informatievrijheid, de vrijheid van meningsuiting van Patiëntenfederatie Nederland en (naasten van) patiënten, en het maatschappelijk belang van (naasten van) patiënten om zorgverleners te kunnen opzoeken, vergelijken en beoordelen. Dit komt de transparantie, de kwaliteit van de zorgverlening en de keuzevrijheid van patiënten ten goede.
De persoonsgegevens van zorgverleners worden door ZorgkaartNederland verwerkt op grond van een gerechtvaardigd belang zoals opgenomen in artikel 6 sub f van de AVG. Wil je weten welke gegevens we van jou verwerken, wat je rechten zijn en hoe je bezwaar kunt maken tegen het gebruik van je gegevens? Lees de privacyverklaring.
Met ZorgkaartNederland kunnen patiënten of cliënten gemakkelijker zorgaanbieders vinden, waarderen en kiezen welke zorgverlener het beste bij hen past. Met het publiceren van jouw gegevens en waarderingen van jouw patiënten, help je patiënten of cliënten bij dit keuzeproces.
Over je pakket
Ik ben mijn logingegevens kwijt. Wat moet ik doen?
Je kunt je wachtwoord resetten via deze pagina.
Hoe kan ik e-mailalerts instellen?
Via e-mailalerts blijf je dagelijks op de hoogte van nieuwe waarderingen en kun je daar direct je voordeel mee doen. Je stelt de e-mailalerts in je beheeromgeving als volgt in:
1. Klik op e-mailalerts in de menubalk.
2. Klik daarna op: Voeg een nieuwe e-mailalert toe.
3. Vul de gevraagde gegevens in, zoals een titel en wanneer je een alert wilt ontvangen: direct bij elke waardering of één keer per dag.
4. Sla de gegevens op.
Over het zorgverlenerspakket
Maak je al gebruik van de mogelijkheid van het uitgebreide zorgverlenersprofiel van het zorgverlenerspakket?
Zorgverlenerspakketten
Individuele zorgverleners kunnen met een zogenaamd zorgverlenerspakket hun eigen profiel verrijken met profielfoto, specialismen, publicaties, video’s en sociale media.
Ben je zorgverlener en wil je zo'n gratis zorgverlenerspakket aanvragen? Dan heeft jouw organisatie een beheerpakket nodig van ZorgkaartNederland. Heeft jouw organisatie al een pakket? Neem dan contact op met de pakketbeheerder in jouw organisatie. Deze beheerder kan jou uitnodigen voor het zorgverlenerspakket. Op die manier verifieert jouw organisatie dat jij de juiste zorgverlener bent om je profiel te beheren. Neem contact op met ons, als je niet weet wie de pakketbeheerder binnen jouw organisatie is.
Heeft je organisatie nog geen pakket? Vraag er dan één aan via onze speciale pakketpagina. Bij de meeste organisaties is dit een taak voor de marketing- of communicatieafdeling.
Wijzigen van je zorgverlenersprofiel
Activeer je pakket via de link in de uitnodigingsmail. Kies vervolgens een gebruikersnaam en wachtwoord. Log in via de link Inloggen voor pakkethouders. Deze vind je in de footerteksten onder aan onze website. Nu kun je je profiel wijzigen.
Meer informatie over het gratis account en de betaalde pakketten van ZorgkaartNederland vind je op onze speciale pakketpagina.