Begrip van behandelaar belangrijk voor COPD-patiënten

Geplaatst op 16 november 2016 door - 1186 keer bekeken

Foto Begrip van behandelaar belangrijk voor COPD-patiënten

Over het algemeen zijn COPD-patiënten tevreden over hun zorgverleners en zorgaanbieders. Als de patiënt toch ontevreden is, dan komt dat vaak door slecht contact met de behandelaar.

Dat blijkt uit analyse van 1.676 waarderingen van COPD-patiënten op ZorgkaartNederland.
Gemiddeld krijgen de zorgverleners en –aanbieders een 8,55 van de patiënten. Het hoogste gemiddelde cijfer is er voor luisteren, een 8,69. De 8,36 voor accommodatie is het minst hoge deelcijfer.

Hier een overzicht van de deelcijfers:

Accommodatie 

Afspraken 

Behandeling 

Informatie 

Luisteren 

Medewerkers 

Gem.

8,36

8,44

8,67

8,58

8,69

8,56

8,55

 

Uit analyse blijkt dat patiënten vooral een hoog cijfer (hoger dan een 8,55) geven als de arts de klachten goed behandelt. In ongeveer de helft van deze groep waarderingen noemt de patiënt dit. Goede bejegening is een andere belangrijke reden voor een hoog cijfer. Patiënten hebben dus graag een vriendelijke, begripvolle arts die de tijd voor hen neemt.

Onvrede bij slechte bejegening

118 waarderingen - 7,0 procent van het totaal – hebben een gemiddelde lager dan een 6. Dat zijn dus de waarderingen van mensen die ontevreden zijn met hun zorgverlener of zorgaanbieder. De teksten bij deze waarderingen helpen om te bepalen wat voor patiënten een reden is om een onvoldoende te geven. Het blijkt dat patiënten vooral een slecht contact met de behandelaar een reden vinden om een onvoldoende te geven.
Onvriendelijke bejegening (bijvoorbeeld een arrogante houding of geen begrip tonen) wordt het vaakst genoemd als reden voor een laag cijfer. Slecht luisteren naar het verhaal van de patiënt is daarna de belangrijkste reden voor een onvoldoende. Fouten van de behandelaar (bijvoorbeeld een verkeerde diagnose) worden daarna veel genoemd.

Een overzicht van de meest genoemde redenen:

 

Reden

Percentage genoemd

Onvriendelijke bejegening

23,7%

Slecht luisteren naar klachten

22,0%

Fouten van de behandelaar

20,3%

Slechte communicatie richting patiënt

12,7%

Lastig om afspraken  te maken

11,0%



Andere klachten hebben vooral betrekking op de kennis van de behandelaar, de wachttijd in de wachtkamer en problemen met de medicatie. Per waardering konden meerdere klachten voorkomen en de percentages tellen dus op tot meer dan 100 procent.
Uit deze analyses blijkt dat behandelaars met een vriendelijke, begripvolle houding richting patiënt veel onvrede kunnen voorkomen.


COPD: grote risicogroep

COPD is een ongeneeslijke longziekte, die vaak het gevolg van roken is. Door vernauwing van de luchtwegen kunnen de patiënten steeds minder goed ademhalen. COPD treft 596.000 Nederlanders. Daarnaast hebben 300.000 mensen in Nederland een groot risico op COPD zonder dat ze dit zelf weten. Zij melden zich pas als ze klachten krijgen. COPD begint vaak met een hoestje of kortademigheid, maar de longen gaan steeds verder achteruit. Op de website van het Longfonds kunt u de COPD-test doen om te kijken of u ook tot de risicogroep behoort.

 

Wereld COPD Dag

Woensdag 16 november is Wereld COPD Dag. Op deze dag vragen het Longfonds en Patiëntenfederatie Nederland/ZorgkaartNederland aandacht voor COPD. Wilt u waarderingen lezen over artsen en zorgaanbieders die patiënten behandelen voor COPD? Bekijk dan de speciale aandoeningspagina op ZorgkaartNederland. 




Er is 1 reactie geplaatst


  • sonja wildbret | 10 februari 2018

    ik kwam in het zieken doorverwezen door huisarts om dat ik longenontsteking had gehad kon gewoon goed ademhalen kreeg daar twee van die puvers mee niet naar me luitsteren heb sinds dien het benouwder en benauwder gekregen


Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland