Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016

Geplaatst op - 9556 keer bekeken

Foto Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016

De winnaars van de ZorgkaartNederland Patiëntvriendelijkheidsprijzen zijn gisteren voor de vijfde keer uitgereikt tijdens het ZorgkaartNederland Gala in Central Studio’s te Utrecht. De prijzen werden overhandigd door Gerdi Verbeet, voorzitter Raad van Toezicht en Dianda Veldman, directeur-bestuurder bij Patiëntfederatie Nederland.

 

 

Bekijk hieronder per prijs de top 3 en een toelichting hierop:

 

Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis

Dit jaar is het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem. Zij wonnen de prijs voor de tweede keer.

Tweede in de lijst van ziekenhuizen is het Gelre Ziekenhuis in Zutphen. Derde is het Deventer Ziekenhuis. Maar de verschillen in de top drie zijn klein.

Vorig jaar was het Deventer Ziekenhuis het Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis.

Dit jaar bestond de top vijf (in alfabetische volgorde) uit:
• Deventer Ziekenhuis (Deventer) nr. 3
• Gelre Ziekenhuis (Zutphen) nr. 2
• Ikazia Ziekenhuis (Rotterdam)
• Slingeland ziekenhuis (Doetinchem) nr. 1
• Streekziekenhuis Koningin Beatrix (Winterswijk)

Waarom het Slingeland Ziekenhuis?
Uit het rapport van de vakjury blijkt dat het Slingeland Ziekenhuis een stijgend gemiddeld cijfer heeft en veel keurmerken. “ZorgkaartNederland is een sterk onderdeel van de bedrijfscultuur, ze klaren met elkaar de klus”. Wanneer er kritische noten op ZorgkaartNederland geplaatst worden, wordt hier inhoudelijk op gereageerd. Het filmpje van het Slingeland Ziekenhuis “liet goed zien hoe feedback leidt tot verandering”. Het Slingeland Ziekenhuis is al 10 jaar bezig met de patient journey. Kortom, ze laten continuïteit zien.

Rapport

Meest patiëntvriendelijke kliniek

In de categorie klinieken wint dit jaar Vrouwenkliniek Zuidoost in Amsterdam.

De nummer 2 is Gynaecologisch Centrum Dermout & Albicher in Alkmaar en nummer 3 Zipper Clinics in Enschede. Ook hier geldt dat de verschillen in de top 3 klein waren.

Vorig jaar won de Sint Maartenskliniek in Nijmegen de titel Meest patiëntvriendelijke kliniek:
• Gynaecologisch Centrum Dermout & Albicher (Alkmaar) nr. 2
• Vrouwenkliniek Zuidoost (Amsterdam) nr. 1
• Urologenkliniek (Utrecht)
• Visus Oogkliniek (Rotterdam)
• Zipper Clinics (Enschede) nr. 3

Waarom Vrouwenkliniek Zuidoost?
Uit het juryrapport blijkt dat Vrouwenkliniek Zuidoost een stijgende lijn toont in de cijfers èn ze krijgen veel positieve reacties. “Ze benutten ZorgkaartNederland goed en vragen mensen actief om een ervaring”. De kliniek voerde verbeteringen door op basis van input uit de wijk, patiënten en patiëntenorganisaties. Kortom, een goede focus op de wijk en alles wat daarmee samenhangt. De kliniek wil daadwerkelijk van betekenis zijn voor vrouwen in Amsterdam Zuid-Oost en andere wijken. Terecht: de meest patiëntvriendelijke kliniek!

Rapport

De nummer 2 en 3 – Gynaecologisch Centrum Dermout & Albicher en Zipper Clinics - waren ook bij de prijsuitreiking aanwezig en ontvingen een oorkonde.

Meest cliëntvriendelijke verpleeghuis

De winnaar in de categorie verpleeghuizen is Stichting WarmThuis in Oterleek. De genomineerden in deze categorie waren:
• Frankelandgroep (Schiedam) nr. 2
• Schutse Zorg Tholen (Sint Annaland)
• Stichting WarmThuis (Oterleek) nr. 1
• Woonzorg Flevoland (Lelystad)
• WVO Zorg (Vlissingen)
• Zorgspectrum Het Zand (Zwolle) nr. 3

Waarom Stichting WarmThuis?
De vakjury zegt: “Stichting WarmThuis geeft kwaliteit aan het leven van mensen. De wensen van bewoners worden gehoord.” Alles kan – tenzij het niet kan. Waardoor er veel kansen worden benut. Het is een goed voorbeeld van een kleinschalige organisatie waar bewoners zelf koken, zonder kok. De organisatie reageert goed op negatieve reacties op ZorgkaartNederland. En heeft een breed gedragen patiëntvriendelijke benadering, terecht het ‘Meest cliëntvriendelijke verpleeg-/verzorgingshuis!”

Rapport

Op nr. 2 staat de Frankenlandgroep in Schiedam en op nr. 3 Zorgspectrum het Zand in Zwolle.

Meest patiëntvriendelijke zorgverlener

De titel Meest patiëntvriendelijke zorgverlener van 2016 is voor orthopeed Jur Vellema, werkzaam bij Kliniek Viasana in Mill. Hij nam de prijs zelf in ontvangst.

De lijst met genomineerden in de categorie zorgverleners zag er als volgt uit:
• Jolande Brom (verloskundige, verloskundigenpraktijk De toekomst – Valkenswaard) nr. 3
• Eric Machiels (fysiotherapeut, FysioFlorapark - Eindhoven) nr. 2
• Jur Vellema (orthopeed, Kliniek Viasana – Mill) nr. 1

Waarom orthopeed Jur Vellema?
Voor de categorie ‘Zorgverleners’ is er op andere wijze een winnaar bepaald. In deze categorie speelde de vakjury geen rol. Het publiek heeft gekozen door te stemmen op de filmpjes van de drie genomineerden via social media (YouTube en Facebook). Jur liep al snel voorop en wat opviel, is dat de mensen hem volledig vertrouwen. Hij luistert altijd goed en doet alles in overleg met de patiënt, wat ten goede komt aan de vertrouwensband.

Hoe kwam de uitslag tot stand?

De waarderingen op ZorgkaartNederland vormden de basis voor de uitslag en het bepalen van de genomineerden. We hebben onder andere de volgende factoren meegenomen in de berekening:

• Het gemiddelde cijfer van de waardering. Elke waardering op ZorgkaartNederland bestaat uit zes onderdelen: afspraken, accommodatie, medewerkers, luisteren, informatie en behandeling. Het gemiddelde hiervan telt als één waardering. Waarbij ‘luisteren’ en ‘informatie’ zwaarder wegen. Deze twee onderdelen worden als meest relevant gezien om de patiëntvriendelijkheid te bepalen.
• Het percentage aanbevelingen van een ziekenhuis, kliniek, verpleeg-/verzorgingshuis of zorgverlener.

Opvolgend is er door de genomineerden een dossier aangeleverd aan de vakjury met antwoorden op vragen over patiëntvriendelijkheid en de manier waarop ze ZorgkaartNederland gebruiken om de kwaliteit van de zorg blijvend te verbeteren. De punten waarop men kon scoren waren o.a. service, informatie, benutten van patiëntervaringen, bejegening en inspanningen om ervaringen op te halen. De vakjury bestond uit een aantal afgevaardigden actief in de patiëntenzorg en als ervaringsdeskundigen. Hieronder de juryleden die onder leiding van Dianda Veldman, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland, de dossiers van de genomineerden hebben beoordeeld:

• Jos Dekker (voorzitter Dwarslaesievereniging)
• Tineke Markus (directeur Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland/CCUVN)
• Jozien Bensing (hoogleraar Gezondheidspsychologie)
• Anja Prakken (ervaringsdeskundige en blogger ZorgkaartNederland)
• Sybren Kalkman (ervaringsdeskundige en blogger ZorgkaartNederland)

Voor de categorie ‘Zorgverleners’ is er op andere wijze een winnaar bepaald. Zoals eerder beschreven, heeft het publiek gestemd op de filmpjes van de drie genomineerden via social media.




Er zijn 10 reacties geplaatst


  • HSM Annegarn |

    Heel vaak in Den Bosch onderzocht. voor meerdere zaken en echt een dikke negen.

  • miep heuvels |

    alles is genomineerd boven de grote rivieren het zuiden en Brabant bungelen er aan en doen niet mee als ze niet weten wat er speelt.
    ik vind het een beetje raar .niks in het zuiden bestaan wij schijnbaar niet.

  • P.Jv.d.Meij |

    Wat mij betreft mag Thuiszorg-Pantein-Uden-Oss Wijkthym Burchtkwartier. In januari 2017 op de eerste plaats gezet worden Vanwege hun goede zorg voor hun zorgvragers Zij maken heel goede afspraken en houden zich daar ook aan als het enigszins kan. Ook zijn zij zeer secuur met de verpleging en verzorging van hun cliënten.

  • Redactie ZorgkaartNederland |

    Beste Ben,
    Dank voor uw feedback. Wij ontvangen graag een inhoudelijke reactie op onze artikelen, zodat wij beter kunnen zien wat onze bezoekers bezighoudt. Uw feedback nemen wij wel mee in de doorontwikkeling van onze website.

  • Ben |

    Waarom kunnen hier geplaatste bijdragen niet geliked worden om aan te geven hoe we over een bijdrage denken?

  • Stef |

    De wedstrijd mag dan wel voorbij zijn, maar ik wil toch nog mijn mening kwijt.

  • Joke |

    Wat ben ik blij dat Jur gewonnen heeft,de rest gunde ik het ook natuurlijk maar hier ben ik heel erg blij mee. Hij is al jaren mijn arts en nadat hij in Geldrop weg is gegaan ben ik nu helaas genoodzaakt om naar Mill te rijden maar dat heb ik er graag voor over.
    Jur van Harte Gefeliciteerd, Joke, Eindhoven.

  • Petra |

    Waarom geen verplichting voor inschrijving van alle zorgverleners bij ZorgKaartNederland. De slechte zorgverlener kan zo buiten schot blijven. Ik heb al te vaak nare ervaringen gehad binnen de gezondheidszorg en begin zorg bijna te mijden ter voorkoming van weer een slechte ervaring.

  • Redactie ZorgkaartNederland |

    Beste Bea,
    Hartelijk dank voor uw reactie. Wat wij graag willen, is dat iedereen voor zichzelf nagaat wat hij of zij het belangrijkst vindt in de keuze voor een zorgverlener. Voor de een is dit zorg die dichtbij huis wordt geleverd, voor de ander is dit zorg door de beste specialist op een bepaald gebied of zorg door een patiëntvriendelijke zorgverlener. Door dit allemaal in kaart te brengen op deze website, hopen we dat u de zorgverlener kiest die het beste bij u past.
    Vriendelijke groet, Redactie ZorgkaartNederland

  • Bea |

    Vooropgesteld: ik gun iedereen de nummer 1 plaats, maar ik vraag me toch af wat ik als patiënt hier mee kan. Ik ben toch min of meer afhankelijk van zorg in mijn buurt. Er zijn heel weinig zorgverleners uit de top 5 in mijn buurt.
    Met vriendelijke groet,


Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland