Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015

Geplaatst op - 8769 keer bekeken

Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015

Tijdens het event ‘Kent u de wensen van uw patiënt?’ is het Deventer Ziekenhuis gekroond tot Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis 2015. Hiermee volgt het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem op als winnaar. Ook in de categorie Klinieken is er een nieuwe winnaar. De Sint Maartenkliniek mag zichzelf een jaar lang de Meest patiëntvriendelijke kliniek van Nederland noemen.

Nieuw dit jaar waren de prijzen voor meest cliëntvriendelijke verpleeg-/verzorgingshuis en patiëntvriendelijke zorgverlener. Verpleegorganisatie Opella in Ede ging met de eer van meest cliëntvriendelijke verpleegorganisatie aan de haal. Cardioloog L. Hofstra mag zich de eerste winnaar noemen van de prijs voor meest patiëntvriendelijke zorgverlener.

De prijzen zijn overhandigd door Gerdi Verbeet, voorzitter Raad van Toezicht en Dianda Veldman, directeur-bestuurder bij Patiëntfederatie NPCF. Bekijk hieronder per prijs de top 3 en een toelichting hierop:

Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis

Dit jaar is het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis het Deventer Ziekenhuis. Gita Gallé, voorzitter Raad van Bestuur Deventer Ziekenhuis nam de prijs namens Deventer Ziekenhuis in ontvangst.

Tweede in de lijst van ziekenhuizen is Ziekenhuis St. Jansdal in Harderwijk. Derde is het Sint Jans gasthuis in Weert. Maar de verschillen in de top drie zijn klein. De top drie onderscheidt zich vooral in het personeel en de informatievoorziening. De deskundigheid en het vriendelijke personeel maken dat patiënten hoge waarderingen geven. Ook waarderen patiënten de duidelijke uitleg heel erg. Het geeft ze vertrouwen in de arts en in de behandeling.

Vorig jaar won het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem voor Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis. Dit jaar bestond de top tien (in alfabetische volgorde) uit:

  • Deventer Ziekenhuis (Deventer) nr. 1
  • Máxima Medisch Centrum (Eindhoven)
  • Meander Medisch Centrum (Amersfoort)
  • OLVG (Amsterdam)
  • Rijnstate (Arnhem)
  • Sint Jans Gasthuis (Weert) nr. 3
  • Slingeland ziekenhuis (Doetinchem)
  • Spaarne Gasthuis (Hoofddorp)
  • Streekziekenhuis Koningin Beatrix (Winterswijk)
  • Jansdal (Harderwijk) nr. 2

Winnaars categorie Ziekenhuizen


Waarom het Deventer Ziekenhuis?

Patiënten hebben veel vertrouwen in de artsen van het Deventer Ziekenhuis. Er wordt goed naar de patiënt geluisterd en dat stelt ze op hun gemak. Opvallend is het grote aantal waarderingen waarin wordt aangegeven dat het personeel erg vriendelijk is. Verder werden nog meer punten benoemd, waarmee het ziekenhuis zich onderscheidt: verzorging en begeleiding, een goed verlopen behandeling, een goede voorlichting, een snelle behandeling en korte wachttijden.

Rapport 

Reactie Gita Gallé voorzitter van de Raad van Bestuur bij het Deventer Ziekenhuis: "Deze prijs is een erkenning voor de richting die we als ziekenhuis een paar jaar geleden zijn ingeslagen. We zetten in onze zorg meer en meer de patiënt centraal. Het is fantastisch dat de buitenwereld, onze patiënten, dat beloont met deze prijs. Het is immers een publieksprijs die wordt uitgekeerd".

Meest patiëntvriendelijke kliniek

In de categorie klinieken wint dit jaar Sint Maartenskliniek in Nijmegen. De nummer 2 is DC Klinieken in Almere en nummer 3 Andros Mannenkliniek in Arnhem. Ook hier geldt de verschillen in de top 3 klein waren.

Vorig jaar won het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis in Bilthoven de titel Meest patiëntvriendelijke kliniek:

  • Alexander Monro Borstkankerziekenhuis (Bilthoven)
  • Andros Mannenkliniek (Arnhem) nr. 3
  • DC Klinieken (Almere) nr. 2
  • Sint Maartsenkliniek (Nijmegen) nr. 1
  • Zuidoost Kliniek, polikliek voor gynaecologie (Amsterdam)

 Winnaars categorie Klinieken


Waarom de Sint Maartenskliniek?

Over de Sint Maartenskliniek zegt het rapport: “Patiënten van de Sint Maartenskliniek zijn vooral tevreden met de begeleiding. Het personeel neemt de tijd en er wordt goed naar de patiënt geluisterd. In waarderingen met een hoge score wordt opvallend vaak gesproken over een goede pijnbestrijding.”

Rapport

Reactie van Gert van Enk, lid van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek: "We zijn zeer verheugd en trots dat patiënten ons gekozen hebben als ‘Meest patiëntvriendelijke kliniek’ in 2015. Eén van onze kernwaarden is mensgerichtheid en deze prijs geeft aan dat we daar heel goed mee op weg zijn. Natuurlijk kijken we iedere dag hoe we nog beter kunnen aansluiten bij de behoeften en wensen van onze patiënten. Dat betekent ook dat we altijd contact opnemen met patiënten die een kritische noot achterlaten. Want juist daar kunnen we wat van leren. Komend jaar gaan we daar verder mee zodat onze gespecialiseerde kliniek voor houding en beweging een steeds betere bijdrage kan leveren aan de gezondheid en kwaliteit van leven van onze patiënten."

De nummer 2 en 3 - DC klinieken en Andros Mannenkliniek - waren ook bij de prijsuitreiking aanwezig en ontvingen een oorkonde.

 

Meest cliëntvriendelijke verpleeghuis

De winnaar in de categorie verpleeghuizen is Opella in Ede. De genomineerden in deze categorie waren:

  • Archipel (Eindhoven) nr. 2
  • Frankelandgroep (Schiedam)
  • Opella (Ede) nr.1
  • Stichting WarmThuis (Oterleek) nr. 3
  • Zorggroep Apeldoorn en omstreken (Apeldoorn)

 Winnaars categorie Verpleeghuizen


Waarom Opella?

Over Opella zegt het rapport: “Het is vooral het personeel wat maakt dat Opella zo goed wordt beoordeeld. Veel mensen hebben de opvang als fantastisch ervaren. Bij Opella komt bijvoorbeeld meer naar voren dat bewoners er hun rust kunnen vinden.”

Rapport

Reactie van Opella: "Opella is trots op haar medewerkers. Dankzij hun professionele inzet en persoonlijke betrokkenheid mogen we een jaar lang de titel dragen van ‘meest cliëntvriendelijke verpleeg- en verzorgingshuizen’. We zijn blij met de waardering van klanten en familieleden. Uiteraard is niet iedereen altijd tevreden. Dankzij ZorgkaartNederland komen we snel in contact met mensen die niet tevreden zijn en gaan we met hen in gesprek, als zij daarvoor open staan. Op die manier worden de waarderingen concreet ingezet om verbeteringen in de praktijk te realiseren".

Op nr. 2 staat het Archipel in Eindhoven en op nr. 3 Stichting WarmThuis in Oterleek.

 

Meest patiëntvriendelijke zorgverlener

De titel Meest patiëntvriendelijke zorgverlener van 2015 is voor Cardioloog L. Hofstra, werkzaam bij Cardiologie Centrum Utrecht. Hij nam de prijs zelf in ontvangst.

De lijst met genomineerden in de categorie zorgverleners zag er als volgt uit:

  • C.E.M. Brom (verloskundige, verloskundigepraktijk De toekomst – Valkenswaard)
  • Hofstra nr. 1 (cardioloog, Cardiologie Centrum Utrecht – Utrecht)
  • J. Machiels (fysiotherapeut, FysioFlorapark - Eindhoven)
  • E.C.M. Mooren nr. 2 (kaakchirurg, Slingeland Ziekenhuis - Doetinchem)
  • R.A.J. de Munck (longarts, Màxima Medisch Centrum - Veldhoven)
  • H. Polet (tandarts, Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde - Arnhem)
  • A. Robertson (gynaecoloog, Zuidoost Kliniek, polikliniek voor gynaecologie - Amsterdam)
  • J.G.P. Simons nr. 3 (neurochirug, Kliniek Lange VoorhouT - Rijswijk)
  • H. Teunisse (huisarts, Huisartsenpraktijk Coenen/Teunisse - Beek en Donk)
  • de Vries (chirurg, Deventer Ziekenhuis - Deventer)

 Winnaars categorie Zorgverleners


Waarom cardioloog Hofstra?

Over cardioloog L. Hofstra zegt het rapport: “De heer Hofstra neemt zijn patiënten serieus. Ze worden goed behandeld door hem en zijn medewerkers, en hij luistert goed naar zijn patiënten. Gezondheids- en leefstijladviezen worden als vanzelfsprekend toegevoegd aan de behandeling. Mensen hoeven niet lang te wachten en de behandeling verloopt vaak vlugger dan ze zelf hadden gedacht. Dit laatste wordt ook opvallend vaak als positief punt genoemd.’

Rapport

Reactie van Leonard Hofstra: "Wat een prijs! Het is altijd mijn doel geweest om mensen zo goed mogelijk te helpen in de strijd tegen hart- en vaatziekten. Bij Cardiologie Centra Nederland stellen we de patiënt centraal en proberen we een doktersbezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Zo zijn er bij ons nooit wachttijden en krijgt de patiënt aan het einde van de onderzoeken meteen de diagnose en een eventueel behandelplan te horen zodat hij weet waar hij aan toe is. Het is fijn te merken dat dit door patiënten wordt gewaardeerd, dat is tenslotte waar we het voor doen."

De nummer 2, kaakchirurg R.E.C.M. Mooren werkzaam bij het Slingeland Ziekenhuis was helaas niet aanwezig, maar via Skype zochten we contact met hem. De nummer 3, Neurochirurg P.J.G.P. Simons werkzaam bij Kliniek Lange VoorhouT in Rijswijk, was wel aanwezig om de oorkonde in ontvangst te nemen.

Hoe kwam de uitslag tot stand?

De waardering op ZorgkaartNederland vormen de basis voor de uitslag. We hebben onder andere de volgende factoren meegenomen in de berekening: 

  • Het gemiddelde cijfer van de waardering. Elke waardering op ZorgkaartNederland bestaat uit zes onderdelen: afspraken, accommodatie, medewerkers, luisteren, informatie en behandeling. Het gemiddelde hiervan telt als één waardering. Waarbij ‘luisteren’ en ‘informatie’ zwaarder wegen. Deze twee onderdelen worden als meest relevant gezien om de patiëntvriendelijkheid te bepalen.
  • Het percentage aanbevelingen van een ziekenhuis, kliniek, verpleeg-/ verzorgingshuis of zorgverlener.
  • Het aantal waarderingen dat men heeft verzameld.

Presentaties, filmpjes en foto's

De presentaties die tijdens het event aan bod kwamen vindt u hieronder. Het betreft de algemene presentatie, de filmpjes met de drie belangrijkste wensen van patiënten en de presentatie over ZorgkaartNederland door Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie NPCF.

Daarnaast vindt u ook de presentatie van spreker Bas van de Goor (oprichter en directeur Bas van de Goor Foundation) en Willem Brethouwer (directeur marktonderzoeksbureau SAMR).

Presentatie algemeen

Filmpje wens 1: patiënt wil zelf beslissen en bepalen

Filmpje wens 2: patiënt wil informatie

Filmpje wens 3: patiënt wil gezien en gehoord worden

Presentatie ZorgkaartNederland

Presentatie Bas van de Goor

Presentatie Willem Brethouwer

Foto's van de uitreiking




Er zijn 7 reacties geplaatst


  • T.Yildirim |

    Ik ben geholpen door DR Hakim,ik ben hier voor 2 keer geholpen aan mijn neus,maar helaas is niet goed gegaan de operaties,maar DR Hakim heeft de operatie van 6 januari 2016 gedaan zonder pijn geen ander iets het is prachtig dat ik weer lekker kan ademen.
    Ik wil voor als bedanken DR Hakim bedank

  • A.de Groot |

    Ik vindt dat deze hulpverleners deze prijs hebben gekregen voor al hun collega,s die hun werk goed gedaan hebben.

  • KarelV |

    Alle winnaars van harte gefeliciteerd. Waar ik benieuwd naar ben, is het aantal waarderingen dat bij het zorgkaart nederland is binnengekomen. Misschien kan de NPCF (nog) meer aandacht besteden onder de patienten dat het heel belangrijk is hun bevindingen kenbaar te maken. Mijn indruk is dat tevreden patienten dit niet zo snel laten blijken. Wel als men niet tevreden is, dan weet men over het algemeen de weg wel te vinden

  • Linda |

    Ik ben ook wel benieuwd naar de laatste 3..... dat zou interessante info zijn voor patienten, dan weten we waar we zeker niet naar toe moeten.

  • Riek |

    Vind het jammer dat er uit Overijssel weinig artsen meedoen. We hebben hier fantastische artsen.

  • Arnesto |

    Leo, wat goed dat jij die prijs hebt gekregen!
    Je hebt hart voor je cliënten en dat doe je op een zeer efficiënte en effectieve wijze. In jouw boek SLIM kwam dat al duidelijk naar voren.
    Gefeliciteerd met je nieuwe boek en natuurlijk met deze prijs!

    Ik ben blij dat ik met je mag samenwerken.

  • Astrid |

    Wil het St. Jansdal van harte feliciteren met deze mooie plek.
    Het is een ontzettend patiëntvriendelijke ziekenhuis.
    Mijn petje af.


Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht