Naar de navigatie Naar de inhoud

Maak kennis met Marjolein Bosman, manager Producten en Diensten

Geplaatst op 12 april 2023 door - 3678 keer bekeken

Foto Maak kennis met Marjolein Bosman, manager Producten en Diensten

“ZorgkaartNederland is onmisbaar voor de toekomst van de zorg.” Dat zegt Marjolein Bosman, sinds januari dit jaar de nieuwe manager Producten en Diensten bij Patiëntenfederatie Nederland. In deze functie is zij ook verantwoordelijk voor ZorgkaartNederland.

Wat motiveert haar, en welke uitdagingen ziet ze? En welke rol speelt ZorgkaartNederland volgens haar in het Nederlandse zorglandschap? 
 

Van ambulant hulpverlener naar zorgmanager

Wanneer Marjolein gevraagd wordt naar haar overstap naar Patiëntenfederatie Nederland, begint ze meteen enthousiast te vertellen: “Ik heb altijd interesse gehad in de gezondheidszorg, in de breedste zin van het woord. Ik wil dat patiënten gehoord worden. En dat zij zich in veilige handen voelen.” 

Marjolein is van origine pedagoog en heeft jarenlang in de ambulante hulpverlening gewerkt. Zo heeft ze ruime ervaring met de begeleiding van (pleeg)ouders bij een jeugdzorgorganisatie. Haar voortdurende interesse in beleid was de drijfveer om zich verder te ontwikkelen. Ze rondde een opleiding zorgmanagement af, en groeide vervolgens door naar teammanager. 

Toen de wens naar voren kwam om ook buiten het jeugdzorgdomein impact te maken, maakte ze de overstap naar Patiëntenfederatie Nederland. Waarom is ze hier op haar plek?
 

Eigen regie houden

“Ik wil er zijn voor de patiënt binnen het complexe zorglandschap, en direct bijdragen aan een brede emancipatie van de patiënt. Patiëntenfederatie Nederland is daar een belangrijk anker, juist omdat de organisatie zo dicht bij de patiënten en hun naasten staat. Dit werk gaat over ons allemaal.

ZorgkaartNederland is daar weer een praktische doorvertaling van. Want daar is informatie over de beleefde kwaliteit van andere mensen te vinden. Mensen zoals jij en ik. Die informatie is belangrijk om patiënten een stem te geven en te begeleiden bij het vinden van passende zorg.”

Marjolein artikel

Marjolein Bosman: “Uiteindelijk willen we allemaal voelen dat we in goede handen zijn.”

Realisme en omdenken

Tegelijkertijd is ze ook realistisch: “We kunnen niet doorgaan met het ‘klakkeloos’ leveren van zorg zoals dat nu gaat.  Dan komen we uiteindelijk samen, als maatschappij, in de knel. Je merkt het als je zelf zorg nodig hebt, of hoort ervaringen van vrienden of naasten. Het systeem kraakt en piept al enorm.

De huidige situatie vraagt om een omslag in ons gezamenlijk denken. Niet alleen aan de kant van de patiënt, maar ook aan de kant van de zorgverlener.

Zorg moet zoveel mogelijk bijdragen aan kwaliteit van leven van iedere individuele patiënt. Door mensen beter te informeren over wat de mogelijkheden en de risico's zijn van zorg kunnen we hier een steentje aan bijdragen.”


De rol van ZorgkaartNederland

De patiënt een stem geven én mensen helpen met hun zoektocht naar een passende zorgverlener. Hoe past ZorgkaartNederland in deze ambitie?

Marjolein vindt dat de rol van ZorgkaartNederland hier fundamenteel is. Ze legt uit: “Voor het organiseren van goede en toegankelijke zorg is de basis van levensbelang. De basis blijft luisteren naar wat patiënten vertellen.

Wat vertellen zij over de manier waarop ze door een arts te woord worden gestaan? Of over de parkeergelegenheid bij een ziekenhuis? Dat lijkt hele basale informatie maar deze is voor mensen die op zorg zijn aangewezen van wezenlijk belang. ZorgkaartNederland speelt een belangrijke rol bij het verzamelen en ontsluiten van die informatie. Daar moeten we ons sterk voor maken.”


De beste zorg krijgen en de beste zorg geven

Werkdruk, administratielast en personeelsproblemen. Dit is nog maar een fractie van de uitdagingen van deze tijd. Wat heeft een zorgprofessional dan met waarderingen van doen?

“Natuurlijk, zorgverleners kunnen heel goed zelf inschatten wat hun sterke en minder sterke punten zijn. Maar zoals voor elke professional is feedback heel waardevol.

Deze input vormt het vertrekpunt voor jou als zorgverlener om je te richten op die zaken die voor de patiënt en voor de uitoefening van jouw medische professie echt het verschil gaan maken. ZorgkaartNederland speelt daarin een unieke rol, en is denk ik daarom ook onmisbaar voor de toekomst van de zorg.”

Marjolein hoopt dat ZorgkaartNederland ook als verbindend platform wordt gezien. “Ik hoop dat de zorgprofessional de waarderingen op ZorgkaartNederland als een kans ziet. Uiteindelijk brengt het iedereen samen. Want we willen allemaal hetzelfde: de beste zorg krijgen en de beste zorg geven.”


Kwetsbaarheid en weerstand

Marjolein heeft begrip voor kritische stemmen: “Een negatieve waardering kan het idee geven dat er aan de inzet of integriteit van een zorgverlener wordt getornd. Dat is natuurlijk niet de bedoeling."

Volgens Marjolein is ZorgkaartNederland vooral ook een uitnodiging voor zelfreflectie. “Echt horen wat er gezegd wordt is een uitdaging voor de zorgverlener die een kritische waardering ontvangt. Durf je te verplaatsen. Als ik deze patiënt was, hoe tevreden zou ik dan zijn?

We willen het graag goed doen: voor de patiënt, voor onze naasten en voor het medische beroep dat we hebben gekozen. Waarderingen kunnen kwetsbaar aanvoelen. Kwetsbaarheid geeft ruimte voor verbetering, maar kan er ook voor zorgen dat emoties hoog oplopen. Ook dan is het van belang dat er met een open blik het gesprek mogelijk blijft.

Dat betekent tegelijkertijd dat het team van ZorgkaartNederland ook hand in eigen boezem moet kunnen steken. Kortom, kritiek is welkom. Ook daarvan kunnen wij leren.”


Eigen ervaring met ZorgkaartNederland

Was Marjolein eigenlijk al bekend met ZorgkaartNederland voor haar sollicitatie?

Ze legt uit dat ze de weg naar de website inderdaad al kende: “Toen ik zelf een operatie aan mijn knie moest ondergaan ben ik toch wel eerst bij ZorgkaartNederland gaan kijken. In mijn regionale ziekenhuis moest ik lang wachten tot ik terecht kon.

Via zorgbemiddeling werd ik doorverwezen naar een kliniek, met een naam waar ik nog nooit van gehoord had. Dan is het fijn om te kunnen zien hoe anderen de zorg in deze kliniek hebben ervaren.

Uiteindelijk willen we allemaal voelen dat we in goede handen zijn.”



Er is 1 reactie geplaatst

Michael Joosen | 16 mei 2023

Hi Marjolein, wat een leuk artikel over jou. Ik hoop dat wij vanuit ReviewCollect kunnen bijdragen aan het bereiken van jouw doelen en persoonlijk denk ik met plezier mee aan het versterken van de reputatie van zorgverleners en instellingen.


Laat een reactie achter