Naar de navigatie Naar de inhoud

Terugblikken op 2023

Geplaatst op 11 december 2023 door - 1080 keer bekeken

Foto Terugblikken op 2023

Eind 2023 staat de teller alweer bijna op 1,5 miljoen waarderingen! Dat betekent dat patiënten steeds meer informatie van anderen krijgen om hun keuze voor een zorgverlener op te baseren. Wat gebeurde er nog meer dit jaar?

Afgelopen jaar kwamen er ruim 200.000 nieuwe patiëntervaringen bij op ZorgkaartNederland. Er zijn drie sectoren die samen goed zijn voor 46% van alle nieuwe waarderingen:

  1. fysiotherapie
  2. tandartsenpraktijken
  3. en organisaties uit de wijkverpleging

Zij waren echter niet de hoogst scorende sectoren. De twee sectoren die de hoogste gemiddelde waardering kregen van hun cliënten waren optometriepraktijken en verloskundepraktijken. Hun cliënten waardeerden hen met gemiddeld een 9,7.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Waarderingen


100.000 geverifieerde waarderingen voor de fysiotherapie

Ruim de helft van de 200.000 nieuwe waarderingen van dit jaar, maar liefst 54%, kreeg een groen vinkje mee. Dit zijn  geverifieerde waarderingen: ze zijn geschreven door patiënten die actief door hun zorgverleners zijn uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Op dit moment heeft ruim de helft van de waarderingen zo’n groen vinkje. Daarmee worden de cijfers op ZorgkaartNederland steeds betrouwbaarder.

De sector die absoluut koploper is in de strijd om de meeste groene vinkjes is de fysiotherapie. Eind november mochten we de 100.000ste geverifieerde waardering plaatsen in deze sector.

Ook aan de slag met geverifieerd meten? Ons Helpcentrum helpt je op weg!

Samenwerking zelfstandige klinieken verlengd

Een ander hoogtepunt dit jaar was dat Branchevereniging Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) en Patiëntenfederatie Nederland hun samenwerkingsovereenkomst voor nog eens drie jaar verlengden.

Het partnership heeft als belangrijkste doel dat patiënten op basis van keuze-informatie over zorgaanbieders zoals waarderingen, wachttijden en aanwezigheid van een keurmerk, de snelste weg naar voor hen passende zorg kunnen vinden.

Het is daarom belangrijk dat er op ZorgkaartNederland voldoende betrouwbare patiëntervaringen te zien zijn om een zorgkeuze mede op te baseren. ZKN en de Patiëntenfederatie slaan de handen ineen om te stimuleren dat er veel ervaringen over klinieken online staan.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

samenwerkingen

Start samenwerking met ProVoet

Patiëntenfederatie Nederland startte in 2023 een nieuwe samenwerking met branchevereniging ProVoet. Per 1 februari 2025 wordt het voor iedereen mogelijk medisch pedicures op ZorgkaartNederland te vinden.

Het partnership tussen ProVoet en Patiëntenfederatie Nederland heeft als doel om de vindbaarheid en toegankelijkheid van medisch pedicures aanzienlijk te verbeteren. Daarom gaan ProVoet en de Patiëntenfederatie er samen voor zorgen dat er veel waarderingen over medisch pedicures online komen te staan op ZorgkaartNederland.

Twee belangrijke nieuwe gezichten bij de Patiëntenfederatie:
Marjolein Bosman en Arthur Schellekens

Dit jaar verwelkomde Patientenfederatie Nederland twee nieuwe gezichten die bepalend zullen zijn voor de koers van ZorgkaartNederland: Arthur Schellekens, directeur-bestuurder, en Marjolein Bosman, manager producten en diensten.

Marjolein Bosman: “Op ZorgkaartNederland is informatie over de beleefde kwaliteit van andere mensen te vinden. Mensen zoals jij en ik. Die informatie is belangrijk om patiënten een stem te geven en te begeleiden bij het vinden van passende zorg.”

In september nam Patiëntenfederatie Nederland afscheid van directeur-bestuurder Dianda Veldman. Haar opvolger werd Arthur Schellekens: “ZorgkaartNederland is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een platform waar patiënten op basis van de waarderingen van anderen na kunnen gaan wat de kwaliteiten en kenmerken van een zorgaanbieder zijn. Het geeft hen een veiliger gevoel en dat is belangrijk, omdat zij immers vanuit een vaak kwetsbare positie een afhankelijkheidsrelatie aangaan met een specialist of zorgverlener.”

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Arthur

Wachttijden steeds beter vindbaar

Sinds de start van de landelijke regeling over de wachttijden in 2021 in werking is getreden, zetten de Patiëntenfederatie en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) al de wachttijden van de medisch specialistische zorg op één plek bij elkaar. Dat biedt de mogelijkheid voor patiënten om op één pagina alle wachttijden van de ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.

In 2023 zijn we samen met de NZa en andere belanghebbenden gestart met een verbetering van het huidige overzicht en beter vindbaar maken van de informatie.
Zo is op de overzichtspagina van zorginstellingen op ZorgkaartNederland bij instellingen die wachttijden hebben een extra link toegevoegd met “Bekijk wachttijden”. Ook op de profielpagina van zorginstellingen met wachttijden is een directe link toegevoegd naar de wachttijdeninformatie van die instelling.

Ben je iemand die lang moet wachten op een afspraak in het ziekenhuis? Ben je iemand die lang moet wachten op een operatie? Ken je iemand die lang moet wachten op een CT-scan of een MRI?
Kijk dan eens naar het overzicht van wachttijden op ZorgkaartNederland. Hier zie je een lijst van de wachttijden in Nederlandse ziekenhuizen en klinieken op dit moment. Misschien kan je ergens sneller geholpen worden.



Er is 1 reactie geplaatst

hans | 13 januari 2024

Een zorginstelling geeft aan, dat er 32 reacties gemiddeld ruim boven het cijfer 8 noteren.
Afgelopen haar waren er echter niet meer dan 6 reacties met gemiddeld het cijfer 6.

Hoe actueel en informatief is dan de gegeven waardering nog na vijf goede en twee slechte jaren met en de vraag om contactopname door de instelling over geuite klachten in de laatste twee jaren jaren?


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"