Naar de navigatie Naar de inhoud

ZorgkaartNederland waardevol meetinstrument voor zorgervaringen in coronatijd

Geplaatst op 9 augustus 2020 door - 2037 keer bekeken

Foto ZorgkaartNederland waardevol meetinstrument voor zorgervaringen in coronatijd

Ondanks dat veel zorg niet doorging, zijn patiënten en cliënten tevreden met de zorg die in deze tijd wél doorging. Dat blijkt uit data van ZorgkaartNederland.

Omdat meningen over het landelijke beleid niets zeggen over de geleverde kwaliteit door de zorgverleners, zijn de waarderingen met die geluiden uit de data gelaten. Daarom geven deze data een ander beeld dan ander onderzoek van de Patiëntenfederatie. Desondanks geven de overgebleven zorgervaringen uit de coronaperiode veel inzicht over de ervaren zorg in deze periode.

Hulp bij keuze voor passende zorg

Een waardering op ZorgkaartNederland helpt toekomstige zorgzoekers om een passende zorgverlener te kiezen. Deze waarderingen werden ook in coronatijd achterlaten. Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie onder patiënten bleek dat veel zorg is afgezegd of uitgesteld, met grote gevolgen in met name de fysiotherapie, thuiszorg en voor de mantelzorg.

Desondanks hebben zorggebruikers in maart t/m juni 2020 toch bijna 33.000 keer een waardering op ZorgkaartNederland achtergelaten. Er is dus ook zorg doorgegaan en die is gewaardeerd.

In ruim 7% van deze waarderingen zeggen mensen iets over corona of COVID-19 in de toelichting. Vooral in de waarderingen over verpleeg- en verzorgingshuizen speelde corona een rol: 25% van de vermeldingen waarin iets over corona werd gezegd ging over dit type zorg.

Opvallend hoge cijfers

Voor de zorg waarvoor ZorgkaartNederland-gebruikers waarderingen achterlieten met een toelichting over corona, geeft men gemiddeld een 8,7. Dat is 0,2 punt hoger dan het gemiddelde cijfer over alle waarderingen. 

8,7 is ook het gemiddelde cijfer voor verpleeg- en verzorghuizen, de vaakst gewaardeerde zorgsector op ZorgkaartNederland. Een opvallend resultaat, aangezien uit ander onderzoek blijkt dat de bezoekregeling grote negatieve invloed had op de kwaliteit van leven van bewoners en hun naasten.

Het hoogste gemiddelde rapportcijfer - een 9,5 – is echter voor fysiotherapiepraktijken.

Alternatieven, communicatie en veiligheid

En paar onderwerpen lijken veel invloed te hebben op de hoge waarderingen. De inzenders zijn onder andere positief wanneer hun zorg ondanks corona gewoon doorgaat of wanneer zorgverleners alternatieven zoeken om toch zorg te bieden, getuige waarderingen zoals de volgende (over een fysiotherapeut):

“Ondanks de coronamaatregelen werkte het videobellen erg goed om op afstand de laatste begeleiding te krijgen.”

Lessen

Er valt nog te leren en verbeteren, blijkt wel uit minder positieve waarderingen zoals de volgende, over het gebrek aan 1,5 meter afstand in de wachtkamer van een tandartspraktijk:

“Bij elke afspraak moet onze dochter minstens 15 min wachten. In deze tijd met corona-maatregelen is de wachtkamer zo vol dat er beslist geen 1,5 m afstand gehouden kan worden.”


De zorg wordt beter van feedback. Schrijft u daarom ook een waardering? >



Er zijn 9 reacties geplaatst

Herman ten Hove | 13 november 2020

Ook, ik verbaas me steeds over het gezeur over de Nederlandse zorg dat die niet goed zou zijn. Alles moet hier maar kunnen maar kan ook hier. Als ik dat vergelijk met het buitenland hebben we het hier fantastisch. Mijn voorkeur gaat uit naar het verminderen van bepaald (zorg). Geen onzinnige onderzoeken, geslachtsombouw, abortus (tenzij het leven van de moeder in gevaar is), medische behandelingen aan mensen die voor die behandeling naar Nederland komen en nooit zorgpremie hebben bijgedragen, kansloze behandeling aan hoogbejaarden, cosmetische ingrepen bij mensen die dat echt niet nodig hebben, enz.,enz. Stop met die onzin.

Madeleine Doornbosch-Huigens | 13 november 2020

Ben juist dankzij de Corona uitbraak en de lange tijd die daardoor alles nam, pas in juni bij de fysio na een auto-ongeluk in december 2019, alles behalve blij geworden van mijn huisarts en uiteindelijk voorgoed afscheid van die man genomen. Hij maakte een weddenschap met mij over de uitslag van een {in mijn ogen} onnodig onderzoek over een satéetje, en helaas voor hem kreeg ik gelijk want het onderzoek bleek totaal onnodig. Maar van mijn gezondheid een wedstrijdje maken was te min voor woorden.

M. Ruigrok Kerklaan | 12 november 2020

IK ben 28 september geholpen aan een gehele nieuwe heup in het Reinier Hage orthopedisch centrum in Zoetermeer. Toen ik 's morgens om 7 uur aankwam kreeg ik te horen dat de chirurg ziek was, maar dat er eventueel een andere chirurg was die mij wilde helpen, wel wat later op de dag. Ik ben toen geholpen door Dr. Langeveld. De zorg vooraf en ook daarna was optimaal. Ik loop zonder pijn! De arts en de zorg in het ziekenhuis verdiend een 10.

Frans van Buuren | 12 november 2020

Ik verbaas me steeds over het gezeur over de Nederlandse zorg die niet goed zou zijn. Ik vind de Nederland zorg geweldig goed. Alles kan hier. Als ik dat vergelijk met het buitenland hebben we het hier fantastisch. Mijn voorkeur gaat uit naar het verminderen van zorg. Geen onzinnige onderzoeken, geslachtsombouw, medische behandelingen aan mensen die voor die behandeling naar Nederland komen en nooit zorgpremie hebben bijgedragen, kansloze behandeling aan hoogbejaarden, cosmetische ingrepen bij mensen die dat echt niet nodig hebben, enz.,enz. Stop met die onzin.

eddy Arts | 12 november 2020

ook tijdens corona goed geholpen tijdens opname

Riet Tesser | 15 augustus 2020

alles goed
100 %

Groetjes van MC .Tesser

Redactie ZorgkaartNederland | 11 augustus 2020

Wat vervelend om te horen, mevrouw Nieuwenweg. We zijn wel benieuwd naar uw ervaringen en hebben u een mail gestuurd. Sterkte gewenst!

Mevr g.nieuwenweg | 11 augustus 2020

Ben eind september al een jaar uit de running ,door 2 rugbreuken ,eindelijk heb ik 23 september een afspraak bij een internist(als corona niet weer de kop opsteekt) ik ben totaal niet tevreden over de zorg, kan er zo langzamerhand wel een boek over schrijven.

Hurenkamp | 11 augustus 2020

Maart , april was de gezondheidszorg topdrukte. Te weinig personeel , tekort aan middelen en geen tijd voor begeleiding. Mijn echtgenoot is overleden . Alles onmenselijk gegaan alles was nieuw en niemand had een vast protocol


Laat een reactie achter

Website banner "Stemmen website van het jaar 2021"