Blogs over Verpleeghuis - pagina 6
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
63 artikelen
Jij stoute kabouter
28 april 2016 Johan Carbo
We liepen Agnes tegen het lijf toen ik in het verpleeghuis met Ellen de lift naar buiten wilde nemen. Agnes bezoekt geregeld een stokoude demente mevrouw die ze vertrouwd houdt met zonlicht en een briesje. De beloning zijn hele versregels die uit het tandloze mondje van de hoogbejaarde komen zodra de naam van een dichter is gevallen. De teddybeer deint dan mee op haar schoot .
Henk
20 april 2016 Johan Jong
Ik klop aan bij Henk, doe de deur zachtjes open en het licht aan. “Goedemorgen Henk ik kom je helpen met wassen en aankleden. Ik pak even alle spullen die ik nodig heb en je kleding die klaar ligt.”
Wat als loslaten je grote liefde betreft?
13 april 2016 Ellis van Raay
Eén voor één verzamel ik de spullen die hij de komende dagen nodig heeft. Meneer komt voorzichtig uit de slaapkamer gewandeld, leunend op de meubels die hij op zijn weg tegenkomt. Hij groet me opgewekt en komt aan de eettafel zitten. Op zijn vertrouwde plek.
Overvallen door een prachtig talent
29 maart 2016 Victor de la Vieter
Als de deur openzwaait weet je nooit wat je kan verwachten. Boosheid of tevredenheid? Een kale kamer of luxe spullen? Nog nooit kwam ik een kamer binnen met zo’n grote variëteit aan prachtige schilderijen als vorige week.
Op bezoek bij 'tante' Saartje
24 februari 2016 Maaike Schnabel
Laatst was ik op bezoek in het verpleeghuis bij tante Saartje, zoals ik haar gelijk mocht noemen. Het personeel noemt haar mevrouw en dat vindt ze onpersoonlijk. Tante Saartje had voor de komst van het interviewteam van ZorgkaartNederland een heel bijzonder gedicht geschreven. Daar wilde ik haar persoonlijk voor bedanken.
Toekomst van de zorg?!
28 januari 2016 Samantha Ruesink
Onze samenleving vergrijst de komende jaren in een rap tempo. Meer ouderen betekent ook meer mensen die op den duur zorg nodig hebben. Door de bezuinigingen is hier minder geld voor, met als gevolg dat minder zorgverleners voor meer cliënten zullen moeten gaan zorgen, vaak in minder tijd. Dit levert een hogere werkdruk op en zorgt volgens velen dat de kwaliteit van zorg daalt. Door de vergrijzing dreigt in de toekomst een personeelstekort in de zorg. Om dit tekort op te lossen wordt er ook volop geïnvesteerd in en geëxperimenteerd met robottechnologie.
Een kat in de instelling: ja/nee
21 januari 2016 Victor de la Vieter
Daar in een hoekje lag ze. In een rietenmandje met opgetrokken achterpootjes, en haar voorpootjes voor haar snuit gevouwen. Poes Iris lag heerlijk te dommelen, terwijl ik haar baasje interviewde. ‘Zonder Iris zou ik er in deze instelling niets aan vinden’, vertrouwde de eigenaresse mij toe. Ze keek het zwart-wit gevlekte beest vol aanbidding aan.
Zorgen zonder oordeel
24 december 2015 Ciska Rippen
Haar kamer heeft een voor mij zeer bekende nestgeur. De boeken op tafel, de tv-gids naast de stoel en de afstandsbediening erbovenop. Het hadden stillevens uit het huis van mijn oma kunnen zijn. Zelfs de zachte poedergeur en het geluid van de kleine slingerklok zijn vertrouwd.
Kom je nog eens terug?
2 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland
‘Kom je nog eens terug?’ Deze vraag krijgt Anita Schoone (48 jaar), interviewer voor ZorgkaartNederland, regelmatig te horen als zij waarderingen verzamelt bij bewoners van verpleeg-en verzorgingshuizen. In deze blog legt Anita uit hoe het is om interviewer te zijn en welke situaties zij als interviewer tegenkomt.
Verpleeg- en verzorgingshuizen nog beter te vergelijken op ZorgkaartNederland
9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Wie op zoek is naar een verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorg kan vanaf donderdag 4 november nog beter terecht op ZorgkaartNederland.nl. Cliëntervaringen in de vorm van waarderingen waren al beschikbaar. Maar vanaf dan is op ZorgkaartNederland ook aanvullende keuze-informatie beschikbaar per verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorgorganisatie. Bijvoorbeeld of het mogelijk is dat de gezonde partner mee verhuist, in welke zorg de instelling gespecialiseerd is en op welke doelgroep de organisatie zich richt. Dit maakt het voor toekomstige cliënten (en eventueel hun naasten) gemakkelijk om te kijken of hun wensen bij de mogelijkheden van het huis of de organisatie passen.