Blog

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Patiënten aan het woord

    Ik weet het nog goed, het allereerste gesprek tussen patiënten en specialisten van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. We zitten met z’n allen aan tafel en ik zie iedereen een beetje onwennig om zich heen kijken. Iedereen vraagt zich af hoe dit gesprek zal verlopen. Nadat de koffie, thee en koeken verdeeld zijn, beginnen de patiënten allerlei vragen te stellen over hoe de zorg in het ziekenhuis georganiseerd is. Je merkt aan de specialisten dat ze even moeten wennen aan het feit dat patiënten opeens de regie nemen.
  • Artsenkeuze

    Hoe zorg je dat je als patiënt centraal staat? Voor mij begint dat met mijzelf centraal te zetten in situaties waarin dat mogelijk is. Bijvoorbeeld in de beslissing naar welke arts ik ga. Ik vind keuze belangrijk. Daarom is volledige vrije artsenkeuze voor mij de doorslaggevende factor in onze beslissing voor een zorgverzekeraar. Dat is dus keuze één. Keuze twee is: door welke arts laat ik mij behandelen? Leg ik de nadruk op kunde of op vriendelijkheid? Speelt locatie een rol? Hierin heeft iedereen een andere afweging. Niet elke situatie biedt een keuze, maar als die er wel is, benut ik hem.
  • De robotdokter

    Je zou zeggen dat met de automatisering in de zorg de dokter als mens steeds belangrijker gaat worden. Dat computers als ondersteuning dienen en dat de artsen de menselijke kanten juist extra kunnen gaan benutten. Ik zie echter een trend dat dokters zelfs aan het robotiseren zijn.
  • Wachtkamerverhalen

    Moedeloos zit ik in een hoekje te luisteren. Een moeder zegt dwingend tegen haar zoontje dat hij stil moet zijn. Tegenover mij zit een oudere meneer, stil, met een bijna serene rust over zich heen. Wat gaat er in zijn hoofd om? Mijn medewachtende naast mij leest de drie maanden oude Story, die kennelijk zo goed gelezen wordt dat hij uit elkaar valt.
  • Een videoconsult iets voor u?

    Videoconsults waarbij patiënt en dokter elkaar kunnen zien op het beeldscherm van hun pc, tablet of telefoon zijn niet nieuw. Maar van een echte doorbraak is nog geen sprake. Toch zijn heel wat voorbeelden te geven van situaties waarin een videoconsult veel tijd en moeite kan besparen.
  • Foutje!

    Zorg is mensenwerk en je weet wat het spreekwoord daarover zegt… Gelukkig ging het bij mij niet om het opereren van een of ander lichaamsdeel. Maar de uitslag van een hartonderzoek. Toch kan ik je verzekeren dat het flink schrikken is, als de arts je uit het niets vertelt dat je hartritme niet oké is.
  • Genomineerden ZorgkaartNederland Patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016 bekend

    Vijf ziekenhuizen zijn genomineerd voor de titel ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’ en vijf klinieken voor de titel ‘Meest Patiëntvriendelijke Kliniek’. Op dinsdag 13 december aanstaande wordt bekendgemaakt wie de opvolgers zijn van het Deventer Ziekenhuis en de Sint Maartenskliniek, de winnaars van vorig jaar.
  • Herstel na operatie: wat is nog normaal?

    Zeven maanden geleden werden een kennis van mij en ik op dezelfde dag geopereerd aan verschillende aandoeningen en in verschillende ziekenhuizen. Beiden waren we goed voorgelicht over wat ons te wachten zou staan, dachten we. Nacontrole vond plaats, in principe een of meer keer en in elk geval zo’n zes weken na de operatie en dat was het dan. Daaruit leidden wij af dat je dan min of meer hersteld zou zijn.
  • Samen praten en beslissen

    In de nacht van 4 op 5 april stierf mijn vader, na een kort ziekbed van twee weken. Hij had er vrede mee, heeft goed afscheid kunnen nemen, en is rustig weggegleden. Ondanks het verlies en het verdriet omdat ik hem nooit meer zal zien, kijk ik ook met warme gevoelens terug op zijn laatste weken.
  • Het ziekenhuis, tóch wél een beetje fijn

    Wie heeft er nooit dolend door een ziekenhuis gelopen? Of bij een verkeerde receptiebalie gestaan? Eigenlijk best gek. Een ziekenhuis moet toch júist totaal (in)gericht zijn op haar doelgroep: patiënten?