Naar de navigatie Naar de inhoud

Van reviews naar fotoborden

Geplaatst op 29 april 2021 door - 1961 keer bekeken

Foto Van reviews naar fotoborden

DrieMaasHave verbetert actief haar zorgkwaliteit aan de hand van ZorgkaartNederland. Het leidde tot een menu-commissie en een fotobord.

Tik Argos Zorggroep in op ZorgkaartNederland. Het resultaat: enorm veel reviews over hun thuiszorg en de 11 huizen voor verpleeg- en revalidatiezorg.

Elk kwartaal verzamelt Argos Zorggroep de recente reviews op ZorgkaartNederland. De 11 huizen en de thuiszorg gaan vervolgens aan de slag met de beoordelingen, op zoek naar de best mogelijke zorg.

DrieMaasHave

Één van de 11 huizen is DrieMaasHave, een verpleeghuis voor ouderen en jong dementerenden. Een 8,4, scoren zij op ZorgkaartNederland.

Mirjam Kolpa is kwaliteitsfunctionaris en daarmee de verantwoordelijke voor de kwaliteitsverbetering binnen DrieMaasHave. Mirjam: “De kracht van de reviews op ZorgkaartNederland? Soms heb je een blinde vlek in je beleid. We leveren al heel lang zorg en daarom is het inzicht van iemand anders heel waardevol.”

Rapportage delen met woonzorggroepen

Mirjam: “Wij krijgen ieder kwartaal de kwaliteitsrapportage binnen van de beleidsmedewerkers van Argos Zorggroep. De reviews op ZorgkaartNederland zijn hier ook in opgenomen. Daarnaast kijken we zelf ook wekelijks/tweewekelijks naar de gegeven beoordelingen op ZorgkaartNederland om hier sneller op in te kunnen spelen. Resultaten koppelen we vervolgens terug naar de woonzorggroepen binnen DrieMaasHave. De reviews worden op huisniveau gegeven, maar vaak kunnen wij ze wel linken aan een bepaalde woonzorggroep.”

“Het bleek onduidelijk wie de zorgverantwoordelijken op de woonzorggroepen waren. Daarom hangen er nu overal fotoborden.”


Van review naar fotobord

Op de verschillende woonzorggroepen worden de reviews gebruikt om de zorgverlening te verbeteren. En natuurlijk zijn er ook reviews die worden opgepakt door álle woonzorggroepen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de fotoborden die inmiddels door het gehele huis hangen.

Mirjam: “In meerdere reviews kwam naar voren dat het voor de naasten van onze bewoners onduidelijk was wie de verantwoordelijken per woonzorggroep waren. Denk hierbij aan de arts of het vaste aanspreekpunt van de zorg. We hebben toen op al onze woonzorggroepen een fotobord opgehangen van de verantwoordelijken. Dat hielp enorm.”

Leerervaring: inzicht geven in de dagbesteding

Ook op de Facebookpagina van DrieMaasHave zijn veel foto’s te vinden. Met een reden. Mirjam: “We bieden ook dagbesteding aan voor jonge mensen met dementie. Op basis van de reviews ontdekten we dat zorgwaarnemers niet goed wisten hoe onze dagbesteding eruit zag. Daarom worden nu fotocollages gemaakt van de activiteiten op de dagbesteding. Die posten we op Facebook."

“Dit was een groot succes voor de dagbesteding en daarom wordt dit nu ook voor de woonzorggroepen ingezet. Nu is het veel duidelijker wat wij op onze dagbesteding en de woonzorggroepen doen. En daarnaast leveren de foto’s een hoop positieve reacties op!”

De tekst gaat na de afbeelding verder

De receptie van DrieMaasHave


Wat leert u van waarderingen van anderen? Laat het ons weten via een e-mail of via de reacties.


De huizen leren van elkaar

De huizen binnen Argos Zorggroep leren van elkaar. Soms worden verbeteringen binnen bepaalde huizen zelfs organisatiebreed doorgevoerd. Een mooi voorbeeld hiervan is de menu-commissie. Dankzij onder meer de reviews op Zorgkaart Nederland bleek dat het menu binnen DrieMaasHave niet genoeg aansloot op de wensen van de bewoners.

DrieMaasHave ging aan de slag met de reviews en heeft een lokale menu-commissie opgericht. Deze commissie, gevormd door naasten van bewoners, de cliëntenraad en bewoners van de somatische afdeling, stelt nu elke maand een gevarieerd en smaakvol menu samen.

De kracht van reviews, óók de negatieve

De reviews op ZorgkaartNederland staan openbaar. Dus ook de minder positieve reviews. Maar juist díe reviews zijn volgens Mirjam zo waardevol. “Je kan een negatieve reactie als iets negatiefs zien, of er juist een positieve draai aan geven. En dat laatste doen wij. De menu-commissie is hier een krachtig voorbeeld van.”

“Je kan een negatieve review als iets negatiefs zien, of er juist een positieve draai aan geven. Dat laatste doen wij.”


In gesprek blijven

Mirjam: “Het is natuurlijk fantastisch om een 10 te krijgen, maar het belangrijkste is om in gesprek te blijven met onze bewoners en hun naasten. De reviews op ZorgkaartNederland vormen daarin een mooie schakel, omdat we op basis van onder meer deze beoordelingen gesprekken aangaan.”


De reviews op ZorgkaartNederland zijn van invloed op het gehele zorgbeleid binnen Argos Zorggroep. Lees hier terug hoe de zorgorganisatie haar beleid aanpaste op basis van de reviews.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"