Blog

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Wat artsen en andere zorgverleners zouden moeten weten over hoogbegaafdheid

    Jarenlang heb ik gedacht dat ik de rol van patiënt lastig vond omdat ik zelf ook arts ben. Ik kreeg ook nogal eens conflicten. Nu weet ik dat in elk geval een deel van de knelpunten in die contacten te maken hebben met mijn hoogbegaafdheid. Veel andere hoogbegaafden vertellen me namelijk hoe lastig ze het vinden om naar een arts te gaan. Ze komen er vaak teleurgesteld vandaan, soms worden er verkeerde diagnoses gesteld, soms krijgen ze conflicten.
  • Het empatisch vermogen van een bospaddenstoel

    Beste dokter, Ik zal u een plezier doen en u niet bij naam en toenaam noemen, maar het liefst zou ik dat wel doen hopende dat dit blog u bereikt. Want wat er vanochtend is gebeurd, maakt mij verschrikkelijk boos. Boos? Nee eigenlijk heel verdrietig. Verdrietig omdat er kennelijk nog zoveel mis is in zorgland en u geen andere mogelijkheid zag mij, ons, zo te behandelen deze morgen.
  • Huisbezoek: een hele kunst!

    Floor moet een zware rugoperatie ondergaan. De uitdaging is om haar de rug te laten rechten vanuit een driedimensionale scoliose. Toen eenmaal de beslissing genomen was, ging onze rit in deze nieuwe achtbaan écht van start.
  • Mijn zorgverleners en ZorgkaartNederland

    Ik ben al jaren een fan van ZorgkaartNederland. Ik vond het al meteen bij aanvang een uitermate goed initiatief. Voordat ik deze blogs ging schrijven, droeg ik ook al bij door het schrijven van waarderingen van mijn zorgverleners. Ik dacht daar altijd goed over na. Nooit zette ik iets zomaar op de site. Ik streefde ernaar datgene op te schrijven wat ik ook persoonlijk had besproken. De laatste week heb ik mij verbaasd over hoe verschillend mijn eigen zorgverleners denken over ZorgkaartNederland. Hierbij enkele voorbeelden.
  • Aansteller

    Vandaag was ik bij de huisarts met een nieuwe, vage klacht; een irritant gevoel in mijn keel waardoor ik een hoestbui krijg als ik diep ademhaal of voorover buig.
  • Herstel na operatie: wat is nog normaal?

    Zeven maanden geleden werden een kennis van mij en ik op dezelfde dag geopereerd aan verschillende aandoeningen en in verschillende ziekenhuizen. Beiden waren we goed voorgelicht over wat ons te wachten zou staan, dachten we. Nacontrole vond plaats, in principe een of meer keer en in elk geval zo’n zes weken na de operatie en dat was het dan. Daaruit leidden wij af dat je dan min of meer hersteld zou zijn.
  • Voorlichting is ook een vak

    Voorlichting geven aan patiënten is een essentieel onderdeel van de medische professie. Dat geldt in allerlei situaties. Uitleg over een aandoening, een onderzoek of een behandeling. Het belang van voorlichting is pregnanter aanwezig als er keuzes zijn en er besluiten moeten worden genomen. Dat komt bij sommige ernstige ziektes voor, maar ook bij niet levensbedreigende aandoeningen. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk?
  • Wie heeft de regie?

    In zorginstellingen is de laatste tijd nadrukkelijk aandacht voor de rol van de patiënt. In onze maatschappij staat de burger steeds meer centraal. Eigen regie en zelfmanagement zijn veelgebruikte termen door de politiek, gemeenten en ook zorginstellingen. Om tot zelfmanagement te komen, is het nemen van goede, passende gedeelde besluiten door de patiënt en zorgverlener essentieel. Maar wie heeft in het maken van deze beslissingen de regie?
  • De kapster

    Het was echt nodig, eigenlijk al twee weken. Ik had nog iets met mousse, gel en wax geprobeerd, maar dat hielp niet. Aan de keukentafel zeiden ze nog: kort is niet altijd het antwoord, mama. Dat is waar, maar lang ook niet.
  • Hoe vertellen patiënten over hun klachten?

    Als arts lette ik daar niet zo op, maar nu ik patiënt ben, merk ik aan de reactie van artsen dat ik mijn klachten anders vertel dan veel andere patiënten. Hierdoor komen mijn klachten én de ernst daarvan niet altijd goed over. Waar komt dat door? Tijd voor een analyse.