Naar de navigatie Naar de inhoud

10 jaar ZorgkaartNederland: geen fabels maar feiten

Geplaatst op 2 mei 2019 door - 2038 keer bekeken

Foto 10 jaar ZorgkaartNederland: geen fabels maar feiten

In 2019 bestaat ZorgkaartNederland 10 jaar. Daarom kijken we dit jaar in een aantal artikelen terug op deze jaren. En natuurlijk komt er een blik op de toekomst! Deze keer: hoe heeft ZorgkaartNederland zich kunnen ontwikkelen tot de grootste ervaringssite in de zorg? Hoe een sprookje werkelijkheid werd.

"Er was eens...de website consumentendezorg.nl waar een kleine adresgids met ziekenhuizen werd gepresenteerd en waarop enkele reviews door bezoekers werden geschreven. Die website had slechts een kleine groep gebruikers. Dat was op zich niet vreemd want het aanbod aan zorgadressen was evenals het aantal reviews (slechts 400) beperkt. Dit moest anders, beter, groter. De Patiëntenfederatie ging een samenwerkingsverband aan met uitgever Springer Media om de grootste zorgkeuzegids, met de meeste reviews en de meeste bezoekers te maken. Zo is ZorgkaartNederland ontstaan. En net als in sprookjes kregen de hoofdpersonen te maken met tegenslag, weerstand en ongemak. Maar ook met steun, groei en nieuwe perspectieven.
 

Veilige omgeving

“Van meet af aan wilden we een online platform bieden aan alle Nederlanders, om hun ervaringen met de zorg te delen. Zelfstandig en onafhankelijk, los van subsidies. Zo’n tien jaar terug zag je steeds meer ervaringssites opkomen. Hoe zou dat gaan voor de zorgsector? Foto’s van dokters met een balkje voor hun ogen? Wij wilden een veilige omgeving ontwikkelen voor zorgverleners en patiënten. Het moest een ervaringssite worden die zou bijdragen aan meer transparantie in de zorg. Hiermee wilden we een omslag teweegbrengen. Niet meer ‘help, de patiënt heeft een mening’ maar ‘de mondige patiënt helpt de dokter.” Aldus Titia Lekkerkerk, manager producten en diensten bij Patiëntenfederatie Nederland en betrokken bij ZorgkaartNederland.
 

Adressengids

De database van zorgverleners kende dankzij de Geneeskundige Adressengids van uitgerij BSL een solide basis. In de loop der jaren nam het aantal adressen gestaag toe. Anno 2019 zijn alle sectoren in de zorg te vinden op ZorgkaartNederland. Er zijn in totaal bijna 128.000 zorgverleners te vinden en te waarderen.

De databankredactie houdt al deze adresgegevens up to date. “Daarnaast waren er veel reviews nodig. Ervaringen van mensen met de zorg. Daarvoor hebben we actief marketing ingezet met Google als belangrijke factor. Wie een zorgverlener zoekt, krijgt al heel snel ZorgkaartNederland in beeld. Ook hebben we handige widgets gemaakt voor zorgverleners. Met zo’n programmaatje kunnen ze op hun eigen site snel en eenvoudig een link naar ZorgkaartNederland plaatsen”, aldus Titia.
 

Tabel: toename aantal aanbieders en waarderingen op ZorgkaartNederland

Datum

Aanbieders

Waarderingen

Jan 2011

88.162

41.598

Mrt 2015

133.037

242.730

Mei 2017

122.281*

449.493

Mrt 2019

127.438

687.465

 *De daling van het aantal aanbieders komt voort uit het ontdubbelen van dienstverbanden. Daarvóór telde een arts die op twee verschillende plekken werkte voor twee mee. Nu is dat anders en tonen we dienstverbanden per arts. 

Groei in reviews

Deze aanpak wierp zijn vruchten af. Er staan een kleine 700.000 ervaringen online en elke week komen er een paar duizend bij. Om een indruk te geven: in de maand maart 2019 kwamen er per dag gemiddeld 444 goedgekeurde waarderingen bij. Alle inzendingen werden van meet af gelezen door een redactieteam. Die kijkt of de inzending voldoet aan de gedragscode.
In de loop der jaren heeft Patiëntenfederatie Nederland twee grote acties opgezet om ervaringen op te halen. Het project ‘Uw mening onze zorg’ bracht 40.000 mensen ertoe hun ervaring met een zorgverlener of zorginstelling door te geven. In 2018 konden na een grootschalig project 80.000 ervaringen van bewoners van verpleeghuizen worden toegevoegd. Deze actie krijgt een vervolg in 2019 met een project om reviews op te halen bij organisaties voor verpleging en verzorging en bij instellingen voor de gehandicaptenzorg. Ook doet de ‘verfied patient’ zijn intrede: een manier om er zeker van te zijn dat degene die een waardering over bijvoorbeeld een arts geeft, daadwerkelijk patiënt is bij die arts.
 

Pakketten

Bij de start van ZorgkaartNederland zijn pakketten voor zorgaanbieders ontwikkeld. Daarmee kunnen zorgverleners de reviews volgen en benutten voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Het aantal zorglocaties dat onder een pakket valt is in de loop der jaren opgelopen tot bijna 8.000.

Vanaf 2011 kwamen er partnerschappen, onder meer met patiëntenorganisaties en met zorgverzekeraars. Ook zij hadden de verplichting gekregen om onafhankelijke keuze-informatie te bieden aan hun verzekerden en daarin kon ZorgkaartNederland voorzien. Er werd een adviesraad ingesteld waarin alle partijen konden meedenken over zaken als veiligheid, archivering, wederhoor en betrouwbaarheid. De KNMG, FMS en LHV hebben vanaf 2011 actief over deze onderwerpen meegedacht.

In 2012 werden de eerste keuzehulpen aan de website toegevoegd. Met deze digitale keuzehulpen kunnen mensen een goede afweging maken als ze op zoek zijn naar een zorginstelling bij een bepaalde ziekte of aandoening.
 
Bekendheid kreeg ZorgkaartNederland ook met de Patiëntvriendelijkheidsprijs. Deze werd sinds 2014 een aantal jaren uitgereikt aan de zorginstelling die op basis van de score en de beoordeling van een jury het vriendelijkst is voor patiënten. Door de jaren heen werd het uiterlijk van de website regelmatig vernieuwd. Ook de toegankelijkheid werd vergroot.
 
Tien jaar na de start: waar staan we nu? Titia Lekkerkerk: “De discussies uit de begintijd zijn verschoven. ZorgkaartNederland heeft zijn bestaansrecht bewezen. Steeds meer zien partijen in dat een centrale plek voor het vinden en waarderen van de zorg heel handig is. Sterker nog, dat het óók handig is om als zorginstelling het tevredenheidsonderzoek te laten verlopen via ZorgkaartNederland. We zijn hard bezig om de PREM-uitvraag in te bedden in ZorgkaartNederland. Daarmee besparen we de zorg veel tijd en moeite. En het levert zinvolle informatie op over hoe mensen de zorg waarderen. Daar wordt iedereen beter van.”
 
homepage van ZorgkaartNederland in 2010Afbeelding: zo zag in 2010 de homepage van ZorgkaartNederland eruit, kort na de start.
 
 


Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter