Naar de navigatie Naar de inhoud

"Een eerlijk beeld van zorgkwaliteit" - Zorgmed

Geplaatst op 10 augustus 2020 door - 858 keer bekeken

Foto "Een eerlijk beeld van zorgkwaliteit" - Zorgmed

Met ZorgkaartNederland tonen we aan hoe kwalitatief de zorg van Zorgmed is en verbeteren we de zorg, vertelt Sientje, ambulant begeleider bij Zorgmed.

Sientje: "Zorgmed levert thuiszorg, kraamzorg en thuisbegeleiding. Iedere tak heeft hetzelfde beleid, maar eigen aansturing. Per tak houdt één medewerker het ZorgkaartNederland-profiel up-to-date en geeft opvolging aan alle waarderingen.

We vinden het belangrijk dat iedere waardering wordt beloond met een reactie van ons. Mensen steken er tijd en energie in en wij willen dit graag beantwoorden, ook als het een kritische waardering is."

‘We vragen regelmatig feedback’

"We hebben meer dan tweehonderd waarderingen en staan gemiddeld ruim een negen. We zijn ontzettend blij dat mensen zo tevreden zijn over onze zorg. Binnen kraamzorg is onze relatie natuurlijk kortstondiger, maar met zowel cliënten in de thuisbegeleiding als thuiszorg bouwen we een duurzame en lange relatie op. Daarom krijgen we binnen alle drie de takken nauwelijks kritische of verrassende feedback via ZorgkaartNederland. Zeker binnen de langere relaties met cliënten vragen we regelmatig al hoe ze vinden dat het gaat.

Cliënten hebben ook altijd zelf de mogelijkheid om ons te bellen als er geen klik is met de kraamverzorgster. Op zo’n moment wisselen we van medewerker. Heel soms komt ontevredenheid terecht in een kritische waardering. Dan zoeken we contact en proberen we tot een goede oplossing te komen."

Met een beheerpakket van ZorgkaartNederland reageert u direct vanuit uw persoonlijke beheeromgeving op waarderingen en staat uw reactie meteen op ZorgkaartNederland. Lees meer over pakketten voor zorginstellingen en voor praktijken >

(Het verhaal gaat onder de foto verder)

Sientje van ZorgMed heeft contact met een cliënt

‘Anoniem, dus eerlijk’

"Omdat cliënten zelf de waarderingen anoniem invullen, ontstaat er een eerlijk beeld over onze kwaliteit van zorg. Het is een bewijs van hoe wij het doen voor onszelf en voor potentiële nieuwe cliënten.

Onze cliënten kunnen zelf kiezen van welke zorgaanbieder zij zorg willen ontvangen. Wij worden bij een indicatie wel aangegeven als mogelijke zorgaanbieder, maar zijn niet gegarandeerd de eerste. Daarom hebben we de waarderingen ook nodig om nieuwe cliënten te werven.

We kunnen dan zelf wel zeggen dat we kwalitatieve zorg leveren, maar hoeveel beter is het als je cliënten dat zeggen? Ik zou ook de tablet kopen waar de meeste gebruikers enthousiast over zijn."

‘We vragen cliënten een waardering in te vullen’

"Leidinggevenden attenderen de teams regelmatig om ZorgkaartNederland ter sprake te brengen bij cliënten. We geven cliënten vervolgens een flyer met informatie hoe zij een waardering in kunnen vullen. Meestal doen ze dat ook. Een enkele keer lukt het ze niet en vragen ze hulp. Dan helpen we de cliënten een beetje op weg en laten ze vervolgens alleen. We willen de waarderingen niet beïnvloeden.

Drie keer per jaar ontvangen alle cliënten onze nieuwsbrief Zorgpraet. Hierin beschrijven we het reilen en zeilen van onze organisatie. Ook geven we hierin altijd aandacht aan ZorgkaartNederland.

Als mensen ons vinden op ZorgkaartNederland willen we dat ze niet alleen weten wat cliënten van ons vinden, maar ook wat wij zelf belangrijk vinden in de zorg. Daarom hebben we ons profiel uitgebreid ingevuld. Er staat bijvoorbeeld een introductiefilmpje op. Zo krijgen potentiële cliënten een zo goed mogelijk beeld van ons."

(Het verhaal gaat onder de foto verder)

Sientje maakt de nieuwsbrief Zorgpraet

‘Waardevolle toevoeging’

"ZorgkaartNederland vind ik een heel waardevolle toevoeging om te laten zien welke kwaliteit zorg wij leveren. Ik raad iedere andere zorgorganisatie aan om cliënten te informeren over ZorgkaartNederland. Niet alleen om een waardering over de verkregen zorg te geven, maar ook om het instrument zelf te gebruiken als ze een zorgverlener zoeken. Ik vind het belangrijk dat we elkaar als burger informeren over de kwaliteit van zorg."

ZorgkaartNederland ondersteunt graag met promotiemiddelen zoals buttons, widgets, visitekaartjes en flyers. Lees meer >

Door actief te zijn op ZorgkaartNederland maakt u duidelijk dat de ervaring van patiënten ertoe doet. Om u hierbij te helpen biedt ZorgkaartNederland diverse beheerpakketten aan. Lees meer >

Tekst: Klarinda Media. Beeld: Mariëtte van der Marel



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"