Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs - pagina 55

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

692 artikelen

Blog Kus me alleen als ik jarig ben

Kus me alleen als ik jarig ben

5 november 2015 Anja Prakken

Als mijn benen zwabberen en ik meer dan twee keer per dagdeel naar de wc ga, vraag ik de assistente van mijn huisarts om een blaasontstekingscheck. Huh? Blaasontsteking kan verschijnselen van ms veroorzaken, een pseudo schub. Ook griep, verkoudheid of een (virus)infectie van de bovenste luchtwegen kan dit uitlokken. En vanuit een pseudo schud kan ik uiteindelijk belanden in een echte uitval. Iets wat niet bovenaan mijn verlanglijstje staat.

Blog “Patiëntvriendelijkheid begint thuis”

“Patiëntvriendelijkheid begint thuis”

4 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Blog Onhandige uitspraken

Onhandige uitspraken

3 november 2015 Noks Nauta

Een goede relatie met hun patiënt op te bouwen. Daar doen artsen echt hun best voor. Het is ook iets wat ze natuurlijk in hun opleiding leren. Alle artsenopleidingen bieden trainingen met ‘oefenpatiënten’ waarbij vooral de aandacht uit gaat naar het slechtnieuwsgesprek en omgaan met emoties. Maar waar ook aandacht voor zou moeten komen is wat voor effect opmerkingen van artsen hebben.

Blog Kwaliteit thuiszorg, wat vinden mensen belangrijk?

Kwaliteit thuiszorg, wat vinden mensen belangrijk?

2 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

"Het zijn lieve mensen. Ze vroegen zelfs aan mijn man hoe het met hem ging en maakten een praatje met hem. Het contact was heel menselijk."

Blog Vriendelijkheid vanuit mijn oogpunt

Vriendelijkheid vanuit mijn oogpunt

30 oktober 2015 Dianda Veldman

Voor mij was patiëntvriendelijkheid altijd zoiets als 'het nakomen van afspraken', 'vriendelijk personeel' en 'een duidelijke uitleg over de behandeling'. Maar mijn persoonlijke voorkeuren spelen ook een belangrijke rol. Daar kwam ik laatst achter door een afspraak bij de oogarts.

Blog Hoe zou het zijn?

Hoe zou het zijn?

29 oktober 2015 Elke de Quay

We moeten weg hier! De twee jongste dochters pakken zelf vlug hun knuffels en wat kleren in een rugzakje. Voor Floor, onze oudste van 14, pakken we een grote tas in met al haar medicatie, voeding, spuiten, luiers, reservekleding. De tas is niet groot genoeg. We pakken nóg een tas. Daarin doen we alle apparatuur die we nodig hebben om haar gezondheid te bewaken. Ook pakken we voor onszelf nog het hoogstnoodzakelijke in. We verlaten ons huis. We gaan op weg. Naar het onbekende. Spannend, wat staat ons te wachten?

Blog "Reik mij alternatieven aan"

"Reik mij alternatieven aan"

28 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Blog De mogelijkheden bij een borstreconstructie

De mogelijkheden bij een borstreconstructie

27 oktober 2015 John Sawor

Een klap in je gezicht. De grond wordt onder je voeten weggeveegd. De zekerheden in het leven, de toekomst, alle plannen die er waren, alles wordt anders.

Blog "Bij ons is niemand een nummer"

"Bij ons is niemand een nummer"

22 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Blog Samen over pijn praten

Samen over pijn praten

22 oktober 2015 Jessica de Korte

Mijn reumamaatje. Zo noemde de Vlaamse journalist me. Ik kende hem pas drie dagen. Met een dikke knuffel nam hij afscheid, terwijl de andere journalisten ons enigszins verward aanstaarden; zij hadden duidelijk wat gemist.