Blogs - pagina 54
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
692 artikelen
Medische noodzaak?
26 november 2015 Jaap Dik
Een licht grijs doosje in plaats van een witte verpakking. Of opeens een ander kleur pilletje. Dit is een herkenbare situatie voor veel medicijngebruikers sinds zorgverzekeraars een voorkeursbeleid voeren. Dit is het beleid waarbij verzekeraars bepaalde – door hen vastgestelde -, maar vergelijkbare medicijnen vergoeden. Meestal zijn dit de goedkoopste.
Genomineerden Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 bekend
24 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
De kanshebbers voor de titel meest patiëntvriendelijke ziekenhuis zijn bekend. Onder hen het Slingelandziekenhuis in Doetinchem, dat kans maakt zichzelf op te volgen als meest patiëntvriendelijke ziekenhuis.
Bent u al wakker?
24 november 2015 Cindy de Kraker
Het klinkt misschien een beetje als oma vertelt, maar wat was het vroeger makkelijk. Of je zat in het ziekenfonds van de overheid. Of je was particulier verzekerd bij een verzekeraar. Twee smaken. Meer had je niet. Nu is de keuze voor een zorgverzekering te vergelijken met een rijk gevuld buffet met ontelbare gerechten; er is zoveel keuze dat je niet meer weet waar je moet beginnen, met het gevaar dat je alles op je bord schept en uiteindelijk veel te veel eet. In het geval van een zorgverzekering kan dit teveel eten, maar zeker ook te weinig opscheppen, (grote) financiële gevolgen hebben. Het is dus tijd om wakker te worden en eens goed te kijken of uw huidige zorgverzekering wel de beste keuze is.
Ondervoed!
19 november 2015 Bea de Bruin
‘Utrechtse ziekenhuizen presteren steeds beter. De ziekenhuizen laten nog wel punten liggen bij de aanpak van ondervoeding’. Uit de AD top 100, zaterdag 14 november. Deze zin bracht mij acht jaar terug toen ik vier weken in een van deze ziekenhuizen verbleef.
Kent u de wensen van uw patiënt?
18 november 2015 Dianda Veldman
Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?
7 tips voor betere communicatie met uw arts
17 november 2015 Inge Dekker
Als coach van chronisch zieken hoor ik er regelmatig over. En als patiënt heb ik er ondertussen meer dan 20 jaar ervaring mee: ongelovige artsen.
"Ik wil meer gezien en gehoord worden"
11 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?
10-11-2025
10 november 2015 Rosanne Steensma
Ring…Ring.. de wekker wekt me ruw uit mijn slaap. Het is 7.00 uur, tijd voor weer een nieuwe dag. Een nieuwe dag als wijkverpleegkundige. Terwijl ik me klaarmaak, dwalen mijn gedachten zoals wel vaker af naar ongeveer 10 jaar geleden, naar 2015. Wat was toen alles anders.2015, het jaar dat alles op zijn kop werd gezet, het jaar dat de wetgeving rondom de wijkverpleging veranderde en het jaar dat de wijkverpleging het stof van de schouders schudde en begon aan de terugweg naar wat het ooit was.
Verpleeg- en verzorgingshuizen nog beter te vergelijken op ZorgkaartNederland
9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Wie op zoek is naar een verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorg kan vanaf donderdag 4 november nog beter terecht op ZorgkaartNederland.nl. Cliëntervaringen in de vorm van waarderingen waren al beschikbaar. Maar vanaf dan is op ZorgkaartNederland ook aanvullende keuze-informatie beschikbaar per verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorgorganisatie. Bijvoorbeeld of het mogelijk is dat de gezonde partner mee verhuist, in welke zorg de instelling gespecialiseerd is en op welke doelgroep de organisatie zich richt. Dit maakt het voor toekomstige cliënten (en eventueel hun naasten) gemakkelijk om te kijken of hun wensen bij de mogelijkheden van het huis of de organisatie passen.
Help fouten voorkomen - Tips van de...apotheker
9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Jaap Uithof, apotheker van de Service Apotheek te Hasselt. Hij hecht veel waarde aan de richtlijnen die hij samen met zijn collega’s heeft opgesteld.
Filters