Blogs - pagina 69
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
692 artikelen
Alleen als je patiënt blijft?
26 juni 2014 Rene Borkus
Ruim 10 jaar geleden kreeg ik voor het eerst rugklachten, bij wat tuinwerk ineens een enorme pijnscheut in mijn rug en de dag erna was er zonder pijn geen beweging meer in mijn lijf te krijgen. ‘Hoe kom ik mijn bed uit, hoe moet ik lopen, kan ik de trap wel af, hoop dat ik kan zitten’; en dat soort gedachten gaan door je hoofd. Als lopen niet meer vanzelf gaat is het een moeilijke ‘opdracht’.
Het nut van ZorgkaartNederland
17 juni 2014 Redactie ZorgkaartNederland
Vooruit dan maar, ik zal het eerlijk opbiechten: ik ben dol op vergelijkingssites op internet. Vakanties, hotels, hypotheken, auto’s, ziektekostenverzekeringen, restaurants. Nou ja, noem maar op, ik gebruik ze allemaal wel eens. En sites die ziektekostenpolissen vergelijken, gebruikt iedereen wel eens tegen het eind van het jaar als je nieuwe polis komt.
Patiëntenpanel: unieke ervaring voor patiënt en huisarts
12 juni 2014 Peter van Linschoten
Van tevoren was ik best gespannen. Een patiëntenpanel op locatie is sowieso een avontuur: komen er wel voldoende deelnemers opdagen? Zijn de patiënten allemaal uiterst tevreden, of krijgen we een leuke discussie? En nu moest ik naar het Amsterdamse gezondheidscentrum Watergraafsmeer, waar het veldwerk voor de vragenlijst ‘Door Cliënten Bekeken’ erg lang had geduurd. De huisartsen van het gezondheidscentrum hadden heel veel moeite moeten doen om voldoende respons te krijgen. Het verspreiden van uitnodigingen kwam ze de neus uit. Geen fijne binnenkomer.
Een medisch incident doet pijn
5 juni 2014 Ciska Rippen
Zorg wordt verleend door mensen. Mensen maken fouten, dat is een gegeven. Wederzijds begrip is de eerste stap op weg naar herstel na een fout.
Het doet zeer aan je hart
22 mei 2014 Elke de Quay
Op bezoek bij mijn schoonvader raken zijn Eerste Verpleegkundige (= EVer) en ik samen aan de praat. Fijn dat we er even tijd voor hebben.
Leve de arts!
20 mei 2014 Cindy de Kraker
Arts zijn moet toch een mooi beroep zijn waar veel voldoening uit te halen is. Je bent in staat om patiënten van hun lichamelijke klachten af te helpen of die in ieder geval te verminderen. Dit kunnen kleine ongemakken zijn, maar ook grote lichamelijke ingrepen waarmee je patiënten echt meer kwaliteit van leven kan geven. Echt een vak om trots op te zijn. Velen zullen deze mening met mij delen en hopelijk zeker de artsen onder ons.
Geen saai leven (3)…maar ook geen Fabeltjeskrant
13 mei 2014 Anja Prakken
Eerlijk gezegd weet ik niet meer veel van mijn vorige uitval. Zes en half jaar geleden was ik, kort gezegd, verticaal scheel. Ik zag alles boven elkaar dubbel. Ik kreeg plakkers op mijn brillenglazen of op één, dat weet ik dus bijvoorbeeld niet meer. Een opticiën is nog voor me op zoek geweest naar een hip ooglapje. Want met één oog keek ik prima. Ik fietste voorzichtig. Zo was ik nog een beetje mobiel. Verder heb ik toen de poppenkastpoppen van Fabeltjeskrant van Albert Heijn bij elkaar gesprokkeld. Is het de schrik dat ik er verder niet veel meer van weet?
De vooruitgang? Ik ben voor!
8 mei 2014 Marianne Schenderling
E-Health betekent vooruitgang, zeggen ze. Slimme technologie inzetten om patiënten en thuiszorgcliënten beter te bedienen, om zorgprofessionals werk uit handen te nemen en daarmee de zorg efficiënter en goedkoper te maken. Ik ben voor. Dat is makkelijk want ik ben erg van zorginnovatie. Of het nu gaat om supersonische operatierobots, handige nanopleisters, slimme apps die ons leren preventief met gezondheid om te gaan of andere mobiele zorggadgets, ik ben voor.
Geen saai leven (2)
6 mei 2014 Anja Prakken
Die ene nacht in het ziekenhuis was onvergetelijk. Mijn ziekenhuisbuurman hing aan zoveel bliepende en flikkerende apparaten dat ik me in een foute disco waande. Zeker toen hij rond 03.00 uur het grote licht boven de lees- en eettafel aandeed. En uit... En aan... Etcetera.
Team van de toekomst?
1 mei 2014 Cora Postema
In april bezocht ik de werkconferentie voor verzorgenden, mantelzorgers, zorgvrijwilligers en hun consulenten en coördinatoren: 'Team van de toekomst'. Citaat website: "Wij hebben elkaar nodig bij het werken aan eigentijdse en toekomstbestendige zorg, die uitgaat van de mogelijkheden en behoeften van de cliënt in zijn eigen sociale setting". Het is de bedoeling om met elkaar uit te vinden hoe we beter kunnen samenwerken om de zorg rondom de cliënt te organiseren, want de cliënt staat centraal. Ik lees en hoor het allemaal met een kriebel van...'wat klopt er hier niet?' Daar kom ik achter..
Filters